'Het liefst wilde ik een fotoshoot doen in een stad in het Midden-Oosten.'
'Het liefst wilde ik een fotoshoot doen in een stad in het Midden-Oosten.' ©

Rotterdamse vlogger Ruba Zai wil moslima tonen als powervrouw

Ze wil moslima tonen als powervrouw, niet als zielig schepsel in een zwart gewaad. De 23-jarige Rotterdamse vlogger Ruba Zai is gezicht van ramadancampagne Dolce & Gabbana.

Ze heeft meer dan een miljoen volgers op Instagram, werd in 2014 genomineerd voor de islamitische Miss World-verkiezingen en is vanaf nu het gezicht van de ramadan-campagne van Dolce & Gabbana. De ster van de 23-jarige vlogger Ruba Zai is rijzende. Een aantal dagen geleden plaatste het Italiaanse modemerk foto's van een nieuwe collectie met de Nederlandse Ruba Zai op Instagram. Het is de eerste keer dat een influencer (iemand die via sociale media invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep, red.) model staat voor een campagne van Dolce & Gabbana.

'Ongeveer een maand geleden begon Stefano Gabbana me te volgen op Instagram', vertelt Zai aan de telefoon. 'Af en toe kreeg ik een like van hem.' Even dacht ze dat het om een oplichter ging, maar toen ze een mail ontving van het marketingteam wist ze het zeker: het was de beroemde ontwerper zelf. Hij was fan van Zai's werk en wilde graag samenwerken. De Rotterdamse is een kind van Afghaanse ouders en begon drie jaar geleden een YouTubekanaal voor hoofddoekmode. Al snel had ze tienduizenden abonnees en besloot ze ook een Instagramaccount te beginnen. Tegenwoordig vlogt en schrijft ze over beauty en mode voor moslima's. Haar streven is het mainstream maken van de hoofddoek.

Op de ramadancampagne van Dolce & Gabbana had Zai veel invloed. Aanvankelijk ging het om een samenwerking voor een herfst en winter-campagne, maar de fashionista stelde voor om de foto's nu te publiceren, tijdens de ramadan. 'Het liefst wilde ik een fotoshoot doen in een stad in het Midden-Oosten', zegt ze. 'Abu Dhabi of Dubai, bijvoorbeeld. Maar omdat het allemaal last minute moest gebeuren, was het handiger naar Marrakesj te vliegen. Dat vind ik ook een geweldige, sfeervolle stad.'

Het liefst wilde ik een fotoshoot doen in een stad in het Midden-Oosten. Abu Dhabi of Dubai, bijvoorbeeld. Maar omdat het allemaal last minute moest gebeuren, was het handiger naar Marrakesj te vliegen

Het is de vierde keer dat het modemerk uit Milaan met een abaya- en hoofddoeklijn komt, maar Zai is het eerste model dat zelf een hoofddoek draagt. Hiermee hopen Dolce & Gabbana een nieuwe markt te bereiken: de modebewuste moslima. Dat past goed bij de Rotterdamse, die vanwege haar geloof een hoofddoek draagt en er tegelijkertijd stijlvol uit wil zien.

De influencer vindt dat er weinig diversiteit is in de mode-industrie. Ook het kledingaanbod voor moslima's is beperkt, volgens Zai.

Met deze campagne hoop ik de moslima neer te zetten als een powervrouw en niet als een zielig schepsel in een zwart gewaad

Op de eerste foto's van de campagne poseert ze in kleurrijke hoofddoeken en gewaden. 'Met deze campagne hoop ik de moslima neer te zetten als een powervrouw en niet als een zielig schepsel in een zwart gewaad. Ik wil laten zien dat het mogelijk is om succesvol te zijn. Je moet misschien harder werken, maar het kan wel.'

Hard werken, dat moest Zai inderdaad. 'Het was heel leuk, maar wel zwaar', zegt de populaire vlogger over de shoot, die vorige week plaatsvond. De ramadan was net begonnen. Is dit het begin van meer? 'Daar kan ik nog niets concreets over zeggen', antwoordt de influencer. 'Maar het wordt een langdurige samenwerking.'