Beeld uit de show van Comme des Garçons.
Beeld uit de show van Comme des Garçons. © Team Peter Stigter

Modeblog: Rei Kawakubo maakt mode voor gevorderden

In Parijs zijn de modeshows met de wintermode voor 2017-2018 in volle gang. Moderedacteur Bregje Lampe blogt dagelijks over de Show van de Dag. Vandaag: Comme des Garçons.

Comme des Garçons gaf een spraakmakende show met grote, vervreemdende en ver van het lichaam afstaande kleren. In mei opent in het Metropolitan Museum of Art een expositie met het werk van ontwerper Rei Kawakubo. Daar kunnen de stukken van deze show zo in, want dat waren meer sculpturen dan kleren. Totaal ondraagbaar, maar wel interessant om naar te kijken. In de showroom wordt deze week geen enkele outfit uit de show te koop aangeboden. Dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, want shows zijn bedoeld om de verkoop van een nieuwe collectie aan te jagen. Met haar show lapt Kawakubo dat principe aan haar laars. En daar komt ze nog mee weg ook. Alle invloedrijke critici prezen haar na afloop de hemel in. Waarom? Omdat ze van haar helemaal geen draagbare mode verwachten.

Oefening in ontcijferen

De 74-jarige Japanse ontwerper heeft een status aparte in de mode. Ze kan het zich veroorloven commentaar te geven in plaats van draagbare kleding te presenteren. Omdat ze nooit meer dan een vage oneliner - zoals 'red is the new black' - loslaat over haar collecties, gelden haar shows als een oefening in ontcijferen. Wat wil de ontwerper zeggen met de grote silhouetten die ze dit keer de catwalk opstuurde? Dat we allemaal moddervet worden in de toekomst? Of dat de mode van nu te casual is en te weinig aandacht aan vorm en silhouet besteed? En was het gerecyclede materiaal een commentaar op de doorgeschoten consumptieindustrie? Kawakubo zwijgt, en blijft op die manier een geliefd gespreksonderwerp van de mode-elite. Comme des Garçons is mode voor gevorderden: modekenners onderling pochen graag met het feit dat ze de shows van het merk 'begrijpen'.

Maar Kawakubo is zeker geen vage kunstenaar die niets van commercie snapt. Ze mag dan tamelijk elitaire statements maken op de catwalk: ze weet ook hoe ze de massa moet bedienen. Dat doet ze bijvoorbeeld met gestreepte truien met een logo, sneakers die ze in samenwerking met Converse maakt, parfums en lederwaren. Allemaal makkelijke producten die vrijwel direct herkenbaar zijn als iets van Comme des Garçons. Dit keer droegen de modellen onder hun sculpturale kleren Nikes met een grote strik erop. Die zijn straks gewoon te koop. Wedden dat liefhebbers daarvoor in de rij gaan staan?