Modellen presenteren de kleding van ontwerper Karl Lagerfeld tijdens de presentatie van Chanels aankomende herfst-winter collectie in Parijs.
Modellen presenteren de kleding van ontwerper Karl Lagerfeld tijdens de presentatie van Chanels aankomende herfst-winter collectie in Parijs. © REUTERS

Modeblog: bij de shows van Chanel is kleding bijzaak

In Parijs zijn de modeshows met de wintermode voor 2017-2018 in volle gang. Moderedacteur Bregje Lampe blogt dagelijks over de Show van de Dag. Vandaag: Chanel.

De indrukwekkendste shows komen bijna elk seizoen van Chanel, dat in het Grand Palais zo'n drieduizend genodigden ontvangt. De Chanelshow maakt duidelijk dat een modeshow momenteel vooral een marketingvehikel is, bedoeld om het merk te promoten. De 83-jarige hoofdontwerper Karl Lagerfeld weet genodigden nog steeds te verassen met spectaculaire decors. Vandaag was de grote zaal van Grand Palais (de vaste showlocatie van Chanel) omgetoverd tot een ruimtevaartstation: onder de majestueuze glazen koepel stond een enorme raket. Na afloop van de show steeg die op. Niet door het dak, maar er was rook, een beetje vuurwerk en een zwaaiende Lagerfeld met zijn petekind Hudson Kroenig.

Er was ook kleding. Maar bij de shows van Chanel is dat bijzaak: het decor trekt al jaren meer aandacht dan de outfits van de modellen. Dat is niet erg, want het grote geld wordt bij Chanel niet verdiend met de verkoop van de nieuwste mode, maar met parfums, make-up, tassen en andere accessoires. Toch zijn de variaties op het klassieke mantelpak en de geinige kniehoge glitterlaarzen die de modellen droegen straks zeker terug te zien in modereportages van toonaangevende bladen, want Chanel is een belangrijke adverteerder. En je kunt er van alles van vinden, maar de spectaculaire aanpak van Chanel werkt wel: nog voordat de show was begonnen, wemelde het op Instagram al van de foto's.