Clare Waight Keller
Clare Waight Keller © AFP

Givenchy gooit met aanstelling Clare Waight Keller roer om: van seks naar stijlvol

Modemerk Givenchy heeft een nieuwe creatief directeur: Clare Waight Keller, die eerder voor Chloé werkte. Haar aanstelling is spraakmakend want haar stijl staat haaks op die van haar voorganger, Riccardo Tisci.

Dat Givenchy jarenlang gold als het zorgenkindje van luxefirma LVMH is allang niet meer voorstelbaar. De 42-jarige Riccardo Tisci, die twaalf jaar creatief directeur was, is geslaagd in iets wat zijn voorgangers (Alexander McQueen, John Galliano en Julien Macdonald) niet is gelukt. Hij wist een buzz rondom het merk te creëren, waardoor het weer gewild werd en omzetcijfers de lucht inschoten.

Dat zijn aanpak zo succesvol was, kwam omdat zijn stijl radicaal anders was dan die van zijn voorgangers. Die baseerden zich vooral op de archieven, terwijl Tisci koos voor Italiaanse chic. Strak, sexy en uitdagend waren belangrijke sleutelwoorden van zijn werk. Dankzij Tisci is Givenchy een van de favoriete merken van de Kardiashians - dat is een grote verandering als je bedenkt dat het merk eerder, onder leiding van Hubert de Givenchy himself, bijna synoniem was voor Audrey Hepburn.

Praktische en stijlvolle kleren

Inmiddels is de nieuwigheid van zijn aanpak er wel af. De afgelopen seizoenen heeft het merk aan populariteit ingeboet - hoewel de Kardashians nog steeds geregeld in Givenchy worden gefotografeerd. Tisci vertrok in februari.

Blijkbaar beseft ook Philippe Fortunato, bestuursvoorzitter van Givenchy, dat niet iedereen op een Kardashian wil lijken en dat het tijd is voor een andere koers. De nieuwe creatief directeur, de 46-jarige Clare Waight Keller, heeft een totaal ander handschrift. Terwijl Tisci seks naar de catwalk bracht, maakt zij juist praktische en stijlvolle kleren. Met haar ontwerpen kun je van de crèche naar een vergadering rennen en weer terug, met die van hem kun je als een stoeipoes op stap. Samengevat in één kledingstuk is Tisci een uitdagende mini-jurk en Waight Keller een knielange short.

Het is nog even afwachten wat de nieuwe creatief directeur tijdens haar eerste show in oktober presenteert, maar met haar aanstelling is de buzz rondom het merk in ieder geval weer terug.