1517062
© AFP

Verkoop van tijdschriften in Amerika daalt scherp

In de Verenigde Staten heeft de verkoop van tijdschriften in supermarkten flink te lijden onder het toenemend gebruik van smartphones. De losse verkoop van tijdschriften is in de VS het afgelopen jaar scherp gedaald: met 9,5 procent.

Mensen in de rij voor de kassa kijken tegenwoordig eerder op hun telefoon dan dat ze naar het tijdschriftenrek grijpen voor afleiding. Amerikaanse bladenuitgevers spreken van 'mobiele oogkleppen', schrijft de Financial Times.

De daling is het grootst bij vrouwen-, mode-, seks- en roddelbladen. Bij Cosmopolitan daalde de losse verkoop zelfs met 18,5 procent. 'We zien steeds vaker dat mensen die even tijd over hebben hun e-mail of een nieuwssite bekijken', zegt directeur David Carey van Hearst Magazines.

Volgens hem hebben ook andere producten in de buurt van de kassa, impulsaankopen als kauwgum en snoep, last van de 'mobiele oogkleppen' van de klanten. Uitgevers proberen de aandacht van winkelende klanten te trekken door bijvoorbeeld QR-codes op de cover te zetten die met de smartphone te scannen zijn, of door de bladen op andere plekken in de winkel te leggen.