1801816
De Hyves-app © ANP

TMG: 'Wij kijken scherp naar de toekomst van Hyves'

Telegraaf Media Groep (TMG) haalt de bezem door zijn internetactiviteiten. Daarbij wordt voor het einde van het jaar een besluit genomen over de toekomst van Hyves. Dat zei interim-topman Cees van Steijn donderdag in een toelichting op de halfjaarcijfers van het mediabedrijf.

Van Steijn beaamde dat er schoon schip wordt gemaakt op het gebied van de online-activiteiten. 'Maar pas nadat ze allemaal een eerlijke kans hebben gekregen om hun verdienmodel te bewijzen. Bijvoorbeeld naar de toekomst van Hyves zullen we scherp kijken.'

Van Steijn verwacht voor het einde van het jaar een besluit te nemen over de in de versukkeling geraakte socialenetwerksite, die de afgelopen jaren volledig is overvleugeld door Facebook. Die achterstand gaat de site nooit meer inhalen, gaf Van Steijn toe. 'Maar Hyves kan wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën en heeft mogelijk potentieel op de gamesmarkt. We weten op die manier mensen te bereiken, maar moeten ons ook afvragen of het iets oplevert.'

Advertentiemarkt
TMG zag de omzet afgelopen halfjaar opnieuw dalen. Dit komt omdat de advertentiemarkt in de woorden van Van Steijn harder krimpt dan iedereen had verwacht. Daarnaast nemen ook de opbrengsten uit de oplages van kranten en tijdschriften af. Een versimpelde bedrijfsstructuur, die zich richt op de belangrijkste merken, moet helpen de almaar dalende omzet van TMG te bestrijden.

Vooralsnog zoekt TMG zijn heil noodgedwongen echter vooral in kostenbesparingen. Die zorgden afgelopen halfjaar al voor een forse groei van de winst, maar donderdag werd opnieuw het vertrek van zeker 350 medewerkers in de komende anderhalf jaar aangekondigd. 'Ontzettend pijnlijk', vindt Van Steijn. 'Maar we moeten de organisatie continu aanpassen aan de krimpende markt. Elk jaar zal het efficiënter moeten, met minder mensen.'

Krant
Uiteindelijk moeten zowel de inkomsten uit advertenties als uit de oplage omhoog om de negatieve spiraal te doorbreken, stelde Van Steijn. Volgens hem hebben adverteerders zeker belangstelling voor de nieuwe ideeën van TMG. Daarbij worden merken als Telesport en De Financiële Telegraaf sterker in de markt gezet, bijvoorbeeld door samenwerking met sportzender Fox. Daarnaast worden middelen ingezet om abonnees terug te winnen. 'Maar dat is een kostbare aangelegenheid', aldus Van Steijn. 'De cadeaus worden steeds groter.'

Van Steijn is in ieder geval tot het einde van dit jaar in dienst bij TMG. Over de zoektocht naar een permanente vervanger deed hij geen uitspraken.