Robotauto leert voetganger en hond ontwijken dankzij computerspel GTA
© ANP

Robotauto leert voetganger en hond ontwijken dankzij computerspel GTA

Hoe leer je een robotauto dat hij remt voor een matras dat van een pick-uptruck valt? Op die vraag hebben de makers van een bestuurderloze auto het antwoord gevonden in een technologie die niet erg voor de hand ligt: het computerspel. De Amerikaans start-up Nio traint zijn robotautos met data uit Grand Theft Auto V, een misdaadgame uit 2013 waarvan wereldwijd ruim 75 miljoen exemplaren zijn verkocht.

De makers van zelfsturende auto's leren hun voertuigen nu te rijden door ze los te laten op de openbare weg, variërend van karresporen tot snelwegen met tien banen. Camera's, sensoren en radar leggen alle mogelijke verkeerssituaties vast; een bestuurder van vlees en bloed grijpt in als de computer een obstakel of gevaar niet tijdig opmerkt.

Maar de robot moet ook worden voorbereid op scenario's die zich eens in de duizend jaar voltrekken. Dat soort situaties bootsen fabrikanten na in simulatoren. 'Je kunt niet alleen vertrouwen op de gegevens die je krijgt van testen op de echte weg', tekent het persbureau Bloomberg op uit de mond van onderzoeker Davide Bacchet van Nio. 'In een simulator kun je hetzelfde scenario tot in het oneindige herhalen.'

Nio wil al in 2020 in de Verenigde Staten de openbare weg op

Nio heeft haast: het wil al in 2020 in de Verenigde Staten de openbare weg op met zelfrijdende auto's.

De methode die het bedrijf toepast is ontwikkeld door wetenschappers van de technische universiteit van Darmstadt en Intel, de Amerikaanse chipmaker. Universiteit en chipmaker hebben software bedacht om de verkeerssituaties die zich voordoen in Grand Theft Auto V te vertalen naar algoritmen die bruikbaar zijn in een simulator.

De kunstmatige gegevens zijn soms beter dan data opgedaan in praktijkproeven

Alireza Shafaei, onderzoeker

In de game doorkruist de speler als een van de drie criminele hoofdpersonages een stad die lijkt op Los Angeles. Dat Los Santos telt 262 typen voertuigen, meer dan duizend (onvoorspelbare) voorbijgangers en dieren, kilometers aan wegen, bruggen, tunnels, verkeerslichten en spoorwegovergangen.

'Deze kunstmatige gegevens zijn even goed en soms zelf beter dan data opgedaan in praktijkproeven', zegt de Amerikaanse onderzoeker Alireza Shafaei in MIT Technology Review. De enige elementen waar de simulator geen nut voor heeft zijn de wilde achtervolgingen uit Grand Theft Auto V plus alle doden die vallen door virtuele gewelddadigheden.