Matthijs van Heijningen jr.
Matthijs van Heijningen jr. © ANP

Nederlandse regisseur Matthijs Van Heijningen jr. maakt beste Super Bowl-spot

De Nederlandse regisseur Matthijs van Heijningen jr. heeft dit jaar de beste reclame tijdens de Super Bowl gemaakt. Dat blijkt uit een enquête die de Amerikaanse krant USA Today elk jaar houdt over de spotjes die rond het grootse sportevenement in de Verenigde Staten worden uitgezonden. Dit jaar stemden meer dan vijftienduizend mensen over de commercials waarvoor bedrijven voor 30 seconden zendtijd een kleine 5 miljoen euro moesten neertellen.

De meeste aandacht ging uit naar het spotje van verhuurwebsite Airbnb, dat ten strijde trok tegen het inreisverbod en president Donald Trump in het algemeen. In de commercial pleitte Airbnb onder de slogan #weaccept voor tolerantie. Ook het spotje van Budweiser waarin het verhaal werd verteld over de barre omstandigheden van de Duitse stichter van het biermerk Adolphus Busch in een racistisch Amerika was onderwerp van verhit gesprek. De slogan When Nothing Stops Your Dreams werd als een hart onder de riem gezien voor migranten die in deze politiek beladen tijden naar de VS willen afreizen.

Toch ging de prijs voor beste reclame tijdens de Super Bowl, een verkiezing die USA Today sinds 1989 organiseert, naar het spotje Hero's Journey van Van Heijingen jr. In de 60 seconden durende reclame voor automerk Kia probeert actrice Melissa McCarthy, die afgelopen weekeinde met haar parodie van Witte Huis-woordvoerder Sean Spicer misschien een van de beste Saturday Night Live-sketches in jaren afleverde, op allerlei manieren de wereld te verbeteren.

Het leidt tot hilarische taferelen waarin McCarthy in het KIA-spotje walvissen probeert te redden, zich inzet voor het behoud van bomen en aandacht vraagt voor de ijskappen. Dit blijkt, begeleid door de muziek van Bonnie Tyler's I Need a Hero, nog niet zo makkelijk te zijn. Gelukkig is daar, zo luidt de boodschap, voor de minder fanatieke en toch milieubewuste mens de KIA Niro hybride.

Van commercialmaker naar The Thing: Van Heijningen jr. beleeft jongensdroom

Wie in godsnaam is Matthijs van Heijningen jr., vroeg een horrorblog zich nog af toen The Thing aangekondigd werd. Vreemd is dat niet: in vijf jaar wist Van Heijningen zich te ontwikkelen van niemand naar iemand in Hollywood. Lees hier het interview terug van Volkskrant-filmredacteur Floortje Smit met Matthijs van Heijningen jr.

De 51-jarige Van Heijningen jr. maakt met zijn bureau Bonkers al bijna vijftien jaar reclames over de hele wereld en won daar talloze prijzen mee. Twee jaar geleden werd hij als enige commercialmaker met drie reclames opgenomen in een toplijst met de twintig beste commercials van de 21ste eeuw. Dit waren The Sculptor, een commercial voor de Peugeot 206 en The Closet en The Bear, die Van Heijningen jr. voor tv-zender Canal Plus maakte.

Naast commercials is Van Heijningen jr. ook actief in de filmwereld. In 1996 maakte hij de korte thriller Red Rain, een eerbetoon aan Alfred Hitchcock's Psycho met Kim van Kooten in de hoofdrol. Zes jaar geleden kwam de Nederlandse regisseur in Hollywood met de speelfilm The Thing, een prequel van John Carpenters horrorklassieker met dezelfde naam.