Met het oog op privacygegevens zijn de opdrachten die de scholieren krijgen beperkt. 'Maar we zien zeker mogelijkheden om scholieren te laten helpen bij echte kwesties.'
Met het oog op privacygegevens zijn de opdrachten die de scholieren krijgen beperkt. 'Maar we zien zeker mogelijkheden om scholieren te laten helpen bij echte kwesties.' © EPA

Middelbare scholieren ingezet tegen online-misdaad

Middelbare scholieren die de politie helpen met het opsporen van criminelen op internet: in Noord-Nederland gebeurt het. De NHL Hogeschool en de Politieacademie gaan de komende maanden 25 havo- en vwo-scholieren van middelbare scholen in Drenthe, Friesland en Groningen inlijven als vrijwilligers.

Vergeleken met zedenzaken of geweldsdelicten is de prioriteit voor diefstal laag bij de politie

'Het is een experiment van een half jaar om te bekijken wat jongeren tegen online heling kunnen doen', legt Luuk van Spijk van de Politieacademie in Apeldoorn uit. De politie kan bijvoorbeeld een foto laten zien van gestolen voorwerpen, waar de havisten en vwo'ers op internet de oorsprong van kunnen opzoeken. Met het oog op privacy zijn de opdrachten die de scholieren kunnen oplossen echter beperkt. De jongeren uit de drie noordelijke provincies krijgen ook geen inzage in politiedossiers.

'We willen zoveel mogelijk werken met bestaande zaken, bijvoorbeeld door namen te veranderen', zegt projectleider Joyce Kerstens van het lectoraat Cybersafety van de NHL Hogeschool. 'Vergeleken met zedenzaken of geweldsdelicten is de prioriteit voor diefstal laag bij de politie. Dan zijn helpende jongeren een uitkomst.' Ook studenten Forensische orthopedagogiek van de Universiteit van Amsterdam en een onderzoeksgroep van criminologen werken mee aan de proef.
De NHL Hogeschool heeft eerder online criminaliteit bestudeerd. Recent onderzocht een groep studenten van het lectoraat Cybersafety onder 700 respondenten of die phishing, een vorm van internetfraude, op websites konden herkennen.

Frisse ideeën

De politie moet snel meer kennis opdoen over cybercriminaliteit en digitalisering, vindt Wouter Stol, lector Cybersafety op NHL Hogeschool en de Politieacademie en bijzonder hoogleraar Politiestudies aan de Open Universiteit. 'We moeten niet langer een onderscheid maken tussen gewone agenten en specialisten zoals het landelijke Team High Tech Crime. Al voor de eeuwwisseling hebben we specialisten aangesteld in verschillende regio's, maar de hele politieorganisatie moet aan de nieuwe digitale werkelijkheid wennen.' 

Met zo'n 60 duizend medewerkers heeft de Nationale Politie die kennis niet meteen in huis, erkent Stol. Jongeren kunnen agenten helpen met het bijspijkeren van digitale vaardigheden, denkt projectleider Kerstens. 'Online trends gaan erg snel. Jongeren van zestien gebruiken het internet alweer heel anders dan mensen die nu 25 zijn. Scholieren kunnen de politie leren waar de digitale hangplekken zijn en waar zij de juiste informatie kunnen vinden.'