Het distributiecentrum van Bol.com.
Het distributiecentrum van Bol.com. © ANP

Klant kan verzendkosten voor een jaar afkopen bij Bol.com

Bol.com treedt verder in de voetsporen van zijn grote Amerikaanse voorbeeld Amazon.com met een abonnement waarbij klanten voor een select aantal producten geen verzendkosten meer betalen. De Selectdienst kost 14,99 euro per jaar. Met de dienst wordt ook het bezorgen op dezelfde dag gratis.

Bol.com bood al gratis verzending bij bestellingen van producten boven de 20 euro. Die grens vervalt nu voor mensen die zich op Select abonneren. Ook de extra kosten voor vandaag-overdag-bezorging, normaal 2,49 euro, vanavond-nog-bezorging (0,99 euro) en bezorgen op zondag (1,99 euro) vervallen.  

Volgens directeur Daniel Ropers van Bol.com, dat sinds 2012 in handen is van Ahold (Delhaize), haalt de webwinkel hier de laatste drempel weg die klanten nog zagen. 'Enkel de bijkomende kosten kunnen nog weleens een drempel vormen om er gebruik van te maken. Die drempel nemen we nu zo goed mogelijk weg met de introductie van een bezorgabonnement.'  

De Selectdienst heeft wel beperkingen. Bol.com verkoopt meer dan vijftien miljoen artikelen. De bezorgkosten worden geschrapt voor 300 duizend producten, waarvan een deel toch al gratis werd bezorgd omdat ze meer dan 20 euro kosten. Het aantal artikelen met een Selectlabel 'zal in de komende jaren uitgebreid worden, naar verwachting tot zo'n een miljoen artikelen'.

Volgens een woordvoerder gaat het bij die 300 duizend artikelen voor 80 tot 85 procent om producten die dagelijks besteld worden en dus ook op voorraad liggen.

Buitenlands concept

Alleen producten die Bol.com zelf verkoopt en van winkeliers die hun logistiek hebben uitbesteed aan Bol.com vallen onder de dienst. Het bedrijf voert hier de onderlinge concurrentie tussen deelnemende winkels op.  

Bol.com zegt 'een beleid te hebben opgesteld om eventueel misbruik tegen te gaan'.  

Ropers geeft toe dat het concept is afgekeken uit het buitenland. Hij noemt geen namen, maar Amazon.com kent sinds 2005 zijn Primedienst. Die bood toen bezorging binnen twee dagen voor 79 dollar per jaar en korting op de verzendkosten bij aflevering dezelfde dag. De Amerikaanse websuper heeft zijn dienst sindsdien uitgebreid met extra services, zoals een Netflix-achtige film- en televisieseriedienst, een Spotifykloon (onbeperkt streamingmuziek beluisteren) en onbeperkte opslag voor foto's op internet.  

Amazon houdt het aantal Primeklanten geheim, maar schattingen gaan uit van 54 miljoen abonnees in 2016 tot de helft van alle Amerikaanse consumenten die via Amazon online winkelen.  

Prime wordt nu buiten de VS aangeboden in Duitsland, Japan, Italië, Mexico, Canada, Frankrijk, India en Mexico. Nederlandse consumenten kunnen zich op Prime abonneren via de Duitse website Amazon.de, maar profiteren dan niet van alle voordelen - zoals altijd gratis bezorging. De dienst kost in Duitsland 8,99 euro per maand of 69 euro per jaar.  

Overigens valt de 20 euro-limiet voor gratis bezorging wel te omzeilen voor klanten die Select versmaden. De klant moet dan een paar centen extra besteden bij een bestelling - door iets heel goedkoops aan een bestelling toe te voegen. Jelle van de Vliet, een Vlaamse student, ontwikkelde in 2015 zelfs een 'rekeningopvuller' die een aanschaf onder de 20 euro aanvult met producten voor een eurocent of een paar centen - vooral vreemdtalige e-books.