Carter Wilkerson.
Carter Wilkerson. © Twitter

Hoe een verzoek om gratis kipnuggets een van de populairste tweets ooit werd

Carter Wilkerson is een normale 16-jarige Amerikaanse jongen uit Reno, Nevada. Hij is dol op eten, met name taco's en kipnuggets. Zozeer, dat hij fastfoodketen Wendy's op Twitter vroeg hoeveel retweets hij moest krijgen voor een jaar lang gratis kipnuggets. '18 miljoen', antwoordde de sociale-mediamedewerker van Wendy's gekscherend. En dacht met dit exorbitante aantal het brutale verzoek te hebben afgehandeld. Maar Wilkersons kipnuggetpost is nu hard op weg een van de populairste tweets ooit te worden.

Wilkerson nam het als grap bedoelde antwoord van Wendy's namelijk serieus en ging ervoor: 'Consider it done'. De tiener zette vervolgens een screenshot van het gesprekje met Wendy's op sociale media en riep eenieder op hem te steunen: 'Help mij, alsjeblieft, een man heeft zijn nuggs nodig.' Twitteraars, altijd in voor een dolletje, konden zijn oproep waarderen en sloegen massaal aan het retweeten. 

Al snel gingen ook grote bedrijven als Amazon, Microsoft en Google zich ermee bemoeien. Met de hashtag #NuggsforCarter riepen ze elkaar op Wilkerson zoveel mogelijk retweets te bezorgen. En zo kon het gebeuren dat de onbekende bebrilde jongen uit Reno binnen enkele dagen al ruim 2,4 miljoen retweets heeft.

Oscar-selfie

Daarmee is Wilkerson nog lang niet bij de benodigde 18 miljoen retweets voor zijn gratis kipnuggets, maar heeft hij wel het meest gedeelde Twitterbericht van dit jaar. Sterker nog: slechts twee tweets werden in het verleden vaker gedeeld. Absolute recordhouder is nog altijd de Oscarselfie uit 2014 van presentatrice Ellen DeGeneres met een hele stoet aan Hollywoodsterren. Ruim 3,3 miljoen keer werd die post gedeeld. Dan volgt Louis Tomlinsons bromancetweet aan One Direction-makker Harry Styles. Bijna 2,5 miljoen mensen hebben dat bericht sinds 2011 geretweet. Dat aantal heeft Wilkerson in het huidige tempo waarin zijn tweet wordt gedeeld binnenkort gepasseerd. 

Vooral nu ook Wendy's geregeld aandacht schenkt aan de kipnuggetsactie van de tiener. Her en der wordt dan ook al gesuggereerd dat het hele kipnuggetsverhaal ook zomaar een slimme marketingstunt van de Amerikaanse fastfoodketen zou kunnen zijn. Immers, DeGeneres' selfie bleek achteraf ook niet zo spontaan. Samsung had van tevoren bij de sponsordeal van de Oscaruitreiking afgesproken dat DeGeneres een smartphone van het Koreaanse bedrijf in beeld zou laten zien.

Gratis vliegticket

Wilkerson en Wendy's hebben zich er vooralsnog niet over uitgelaten. Wel hebben andere bedrijven van het rumoer van de actie gebruikgemaakt om ook zichzelf op de voorgrond te plaatsen. Tenslotte zijn socialemedia-afdelingen van grote bedrijven inmiddels zo getraind dat ze onmiddellijk reageren op alles wat viral gaat. Dus heeft United Airlines Wilkerson toegezegd hem gratis naar een Wendy's waar ook ter wereld te vliegen als hij de 18 miljoen retweets haalt. En heeft Mattress Firm hem een matras beloofd als hij uiteindelijk ooit zijn gratis kipnuggets krijgt.

De grote vraag is nu: zal Wendy's Wilkerson ook kipnuggets geven als hij de 18 miljoen retweets niet haalt? Marketingkenners denken van wel. Al is hij van Wendy's eigenlijk niet meer afhankelijk. John Legere, de baas van T-Mobile in de Verenigde Staten, heeft via Twitter laten weten dat als Wilkerson overstapt van telecomprovider AT&T naar T-Mobile hij 'een jaar lang kipnuggets en meer' voor de tiener zal regelen.