Hoe de publieke omroep luistercijfers gebruikt om te 'verjongen'
© ANP

Hoe de publieke omroep luistercijfers gebruikt om te 'verjongen'

Medialogica Jean-Pierre Geelen

Met cijfers kun je alle kanten op. Ze worden bij Radio 1 gebruikt om te 'vernieuwen'. Zo verloor Argos Radio een deel van het budget en een deel van de zendtijd.

De argwanende buitenstaander kon er een opzetje in zien, maar het staat geheel op zichzelf: de Zilveren Reissmicrofoon voor Argos Radio. De prijs, voor 'het beste radioprogramma van het jaar' volgens critici en mediajournalisten, werd vrijdag uitgereikt.

Hoe toevallig: een dag eerder had de Volkskrant net bericht dat omroepbazen snode plannen hebben de rubriek voor onderzoeksjournalistiek te onthoofden. Het wekelijkse programma op Radio 1, bekend van 'het fotorolletje uit Srebrenica' en talloze andere onthullingen, moet de zendtijd gaan delen met Reporter Radio en raakt ook een deel van het budget kwijt, zo staat in het 'Jaarplan Radio 2018'.