887618
Google+

Een verslag van een week op Google+, is het wat?

Google+, het nieuwe sociale netwerk van Google, is in korte tijd een hype geworden: iedereen heeft het erover. Maar het is alleen nog maar op uitnodiging toegankelijk, dus alleen een groepje uitverkorenen kan het nog proberen. Een verslag van een week op Google+.

Dit artikel is zeer traag tot stand gekomen. Het is namelijk getypt in Google Docs, het favoriete tekstverwerkingsprogramma van uw verslaggeefster, en in Google Docs is sinds kort Google+ geïntegreerd. Google+ is in twee weken tijd al een buzzend sociaal netwerk in de dop geworden - het lijkt of Google eindelijk voet tussen de deur gaat krijgen in de lucratieve sociale-netwerkwereld. Maar voor de productiviteit is het niet zo goed. In de vernieuwde Googlebalk - die bij de meeste Google-producten bovenin je browser staat, zoals Search, Docs, Maps en Agenda -  staat namelijk een getal dat aangeeft hoeveel nieuwe meldingen je op Google+ hebt.

Chronische mededelingsdrang
Pling, het rode cijfertje licht weer op. Toch even klikken. 'Jorg en 8 anderen hebben je toegevoegd op Google+.' 'Anne heeft een opmerking toegevoegd aan een bericht waar jij een opmerking bij hebt geplaatst.' 'Michael en James hebben een opmerking geplaatst bij een foto waar jij iets over hebt gezegd.' Voor je het weet heb je weer 5 minuten zitten 'plussen', en ben je vergeten waar je ook alweer mee bezig was. Ook kun je meteen vanuit deze balk je eigen status updaten. Chronische mededelingsdrang wordt hiermee dus ook gevoed.

Het centrale uitgangspunt van Google+ is een nieuwe manier om informatie te delen met de mensen om je heen. Volgens Google deelt Facebook de wereld eigenlijk te eenvoudig in: iemand is je 'vriend' of niet. Bij Google+ worden hierom de mensen die je kent ingedeeld in verschillende circles - of kringen in goed Nederlands. Dit kunnen groepen van vrienden, familie, kennissen of collega's zijn, of mensen die je niet persoonlijk kent maar waar je wel de berichten van wilt lezen - goed gejat van de Twitter followers. Zo heeft Facebook-oprichter Mark Zuckerberg op Google+ al 45.000 van deze volgers.

Genante situaties

Het idee van deze kringen werkt heel prettig. Na jarenlang te hebben getwitterd en gefacebooked, ben je langzaamaan een beetje de controle kwijt over je eigen netwerk. Uit beleefdheid heb je die uitnodiging van die oude schoolvriendin maar geaccepteerd. En ook collega's, je baas en de buurmeisjes van je ouders hebben hun weg naar je persoonlijke sociale netwerk gevonden. Voor je het weet, heb je 500 vrienden. Maar kun je nog echt jezelf zijn online als je niet meer goed weet wie er allemaal meeleest? Dit kan bij Google+ niet zo snel gebeuren. Bij alles wat je deelt kun je makkelijk kiezen welke kringen het allemaal mogen lezen. En het fijne is dat degene die jij in een kring stopt, wel een melding krijgt dat je in zijn kring staat, maar niet kan zien in welke dat is. Het kan dus zijn dat iemand in jouw kring kennissen staat, maar jij in zijn kring vrienden. Geen plichtplegingen meer, of genante situaties.

Bij Google+ staan de statusupdates centraal, net als bij Twitter eigenlijk. Het gaat om het hier en nu, en het bekijken van iemand zijn persoonlijke profiel is een ondergeschoven kindje. Dit blijkt ook uit de features Sparks, waar nieuwsonderwerpen kunnen worden gevolgd, of de Hangouts, waar livechats met webcams kunnen worden gevoerd. Maar + gaat bovenal om de kringen. Naar gelang welk moment van de dag het is, kun je kiezen van welke kring je de tijdlijn bekijkt. Is het weekend, of na 17.00 uur, kijk je naar wat je vrienden en je familie te melden hebben. In de tijd van de baas, zijn de zakelijke netwerkjes met collega's of contacten relevante informatievoorzieners. Het is hiermee dus niet alleen een potentiële bedreiging voor Facebook en Twitter, maar ook voor het zakelijke netwerk LinkedIn.

Grote potentie

Op de nodige foutjes, onhandigheden en bugs na, die bij de testfase normaal zijn, heeft het sociale netwerk grote potentie om een geduchte concurrent van de gevestigde sociale netwerken te worden. Er is een behoefte aan meer controle en meer privacy, nu op Facebook die bazen en buurmeisjes je feestfoto's kunnen zien, en nu op Twitter ook heel veel nare schreeuwlelijken en intens saaie mensen zitten, die je uit beleefdheid toch terugvolgt. Google springt hier goed op in, met een product dat soepel en intuïtief werkt, en er simpel en strak uitziet (hoewel het daardoor ook wel saai genoemd wordt).

Het heeft daarnaast nog een aantal slimme verbeteringen ten opzichte van Facebook. Zo kan een eenmaal geplaatste update achteraf nog worden bewerkt, en is het afmelden van een conversatie - dus de notificaties stopzetten, heel erg makkelijk. Na het mislukte Buzz en Wave lijkt Google het sociale netwerken in de vingers te krijgen en is nu op weg het schaalvoordeel van miljoenen zoekers wereldwijd om te zetten in een succesvol netwerk. Pluspunt is de integratie met het web. De +1-knopjes - waarmee artikelen makkelijk worden gedeeld op + - zijn nu al op veel websites te vinden, Google heeft namelijk heel slim gezegd dat dit meetelt in de plek die een website in zoekmachines krijgt, en dat is heel belangrijk voor het bezoek naar een website. Daarnaast worden andere Google-diensten zoals de populaire blogdienst Blogger en fotodienst Picasa naadloos geïntegreerd. Door de notificaties bij de andere populaire Google-producten is een nieuwe verslaving snel geboren.

Nu gaat het nog om het creëren van massa, want voor sociaal netwerken heb je mensen nodig. Op dit moment zitten er naar schatting wereldwijd zo'n 2 miljoen mensen op Google+ en aan de deur staan er al miljoenen te trappelen. Op uitnodigingen voor + ontstond meteen een run. Door alleen een groepje uitverkorenen mee te laten doen met de 'field trial', voedt Google de hype rondom een nieuw product. De uitverkorenen krijgen een aantal wildcards om ook weer personen uit te nodigen. De gelukkigen zijn zo blij met hun status aparte, dat ze er massaal over twitteren, facebooken en bloggen. Langzaam schroeft Google het aantal 'testers' op, waarmee ze de internetters een worst voorhouden. De hype gaat zo ver dat de uitnodigingen voor tientallen dollars over de toonbank gaan.

Incrowd

Deze manier van selecteren is slim om een hype te voeden, maar het betekent wel dat de mensen die er nu op zitten, vooral nog de social media incrowd is. Zij hebben het vooralsnog vooral over Google+ zelf. Het wachten is nu op niet-web-savvy vriendinnen, waarmee je het in een kring over het geplande stapavondje kunt hebben en achteraf de foto's kunt uitwisselen. Of op familie, zodat je in besloten kring over het ziekteverloop van een naaste kunt hebben. Daar draait sociaal netwerken echt om. Maar vooralsnog is Facebook de plek waar de intimi hun foto's en berichten delen en Twitter de plaats waar het nieuws breekt. En hoewel er door derde partijen al naarstig tools worden gemaakt die integratie van Facebook en Twitter mogelijk maken, werkt dit nog amper. Voorlopig is het nog een beetje eenzaam op +.
Bent u al bereid Facebook of uw andere, huidige sociale netwerk te verlaten voor Google+? Geef hieronder uw mening: