Dringen bij registers: Trumps 'covfefe' al veertien keer aangevraagd als merk
© AP

Dringen bij registers: Trumps 'covfefe' al veertien keer aangevraagd als merk

Een kenmerk van hypes is dat ze heel snel overwaaien. Maar na een vrolijke gebeurtenis of een rampzalig incident is het dringen bij de merkenregisters. Trumps 'covfefe' is al veertien keer aangevraagd.

Het is een bekend verschijnsel: elke hype - van een vrolijke gebeurtenis tot een rampzalig incident - veroorzaakt grote drukte bij de merkenregisters. Commercieel gedreven figuren haasten zich naar het merkenbureau om de naam of het onderwerp van de hype als merk te claimen, of het nu gaat om Je Suis Charlie, Cecil de Leeuw, Prinses Amalia of MH17. En sinds kort kunnen we aan dit lijstje een nieuw merk toevoegen: Covfefe, het onbegrijpelijk woord dat president Trump in de nacht van 30 mei twitterde: 'Despite the constant negative press covfefe'.

Toen Witte Huis-woordvoerder Sean Spicer liet weten dat de president 'precies wist wat hij bedoelde', werd #covfefe meteen een trending topic en was het dringen bij de merkenregisters. Een onderzoek in de registers van een groot aantal landen laat zien dat er door verschillende bedrijven en individuen inmiddels veertien merken Covfefe zijn aangevraagd. Negen merken werden gedeponeerd in de Verenigde Staten, de overige vijf in Europa; in Zweden, Noorwegen, Engeland en Zwitserland.

Covfefe is vooral populair als kledingmerk: zeven van de veertien merken werden gedeponeerd voor T-shirts, hoodies, petten, folkloristische kleding of slippers. Daarnaast blijken de goudzoekers ook wat te zien in Covfefe als merk voor bier, koffie, horecadiensten en culturele activiteiten.

Covfefe investeringsadvies

Opvallend is de aanvraag van Covfefe voor 'investeringsadvies'. Dit Amerikaanse depot van 31 mei staat op naam van Covfefe LLC, een bedrijf dat daags na de tweet van Trump moet zijn opgericht.

De vraag is wie van deze deposanten er straks met de buit vandoor zal gaan. Met name bij de kledingmerken kan dit een interessante strijd worden. In het merkenrecht geldt in principe de regel 'wie het eerst komt'. Maar ja, al die kledingmerken werden op dezelfde dag aangevraagd. Mogelijk gaat straks het exacte tijdstip van de depots een rol spelen. Uiteindelijk kan er natuurlijk maar eentje echt de eerste zijn. Maar of bij deze winnaar dan ook echt de zilvervloot binnenvaart, is de vraag. Een kenmerk van hypes is dat ze heel snel overwaaien. Wie weet er nu nog wie Cecil de leeuw was?

Werd de covfefe die ochtend zwart of met melk gedronken?

Wat ogenschijnlijk begon als Trumps zoveelste twittertirade tegen de media, eindigde in een cryptisch bericht dat de gemoederen wereldwijd bezighield. Dat Trump zijn tweet uiteindelijk verwijderde en verving voor een grapje doet voor veel twittergebruikers niets aan hun fascinatie af. Integendeel.

Alles wat de president van het machtigste land ter wereld doet, zegt en twittert heeft politieke implicaties, en 'covfefe' dus ook. Achter de tweets van Trump gaat een wereld schuil, maar het zal nog even duren voor we weten welke, schrijft Bert Wagendorp in zijn column (+).

Trump deed meer opzienbarende dingen die week. In vergelijking met de extra uitstoot van 3 miljard ton CO2 was dit een pruttelend Fiatje 500. Maar toch hield de kwestie Loes Reijmer bezig: waarom verwijderde Trump de covfefe-tweet eigenlijk? (+)

Nieuws over Trump: soms vermakelijk, soms verontrustend en soms gewoon heel raar. We kunnen ons voorstellen dat al dat nieuws nogal overdadig overkomt. Wat is echt belangrijk, wat is gewoon business as usual en wat is vooral afleiding? Bekijk het in onze Trumpfilter.