Marine Vacth (rechts) en Géraldine Pailhas in Jeune & Jolie.
Marine Vacth (rechts) en Géraldine Pailhas in Jeune & Jolie. ©

De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 16 juni

Tv-tips

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

De nieuwe Stradivarius
NPO 2, 20.25 uur

Bekende muzikanten ontmoeten instrumentenbouwers en proberen samen iets moois te maken. In aflevering 1 droomt gitarist Spike (Di-rect) van een elektrische gitaar en sitar ineen. Zoiets bestaat nog niet, maar specialist Eugen Wulff helpt hem.

Bureau Sport
NPO 3, 20.25 uur

Bureau Sport staat dit seizoen volledig in het teken van de Nederlandse sportvrouwen. Er is aandacht voor het EK voetbal deze zomer en met onder anderen oud-hockeyer Fatima Moreira de Melo worden de talrijke vooroordelen besproken.

Dit zijn wij
NPO 2, 21.10 uur

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand: wat vinden wij mooi aan onszelf in Nederland? Michiel van Erp volgt Miss Teen Flevoland bij de Miss Beauty of the Netherlands-verkiezingen en bezoekt een modehuis in Onstwedde met bloemrijke kleding.

The Putin Interviews laat Poetin zien zoals Poetin zichzelf graag ziet (***)

Lees hier de recensie van Bor Beekman.

The Putin Interviews
NAT. GEOGRAPHIC, 22.00 uur

Filmmaker Oliver Stone kreeg ongekende toegang tot Vladimir Poetin: in twee jaar tijd sprak hij de Russische president twaalf keer. Stone wilde Poetin niet doorzagen, maar gewoon 'laten praten'. Vandaag zijn deel 1 en 2 te zien, zaterdag deel 3 en 4.

De vloer op
NPO 2, 22.55 uur

Seizoen 17 alweer van improvisatieprogramma De vloer op. Acteurs Pierre Bokma en Nasrdin Dchar spelen een scène ('1985') waarin zich voor het allereerst een Marokkaanse sollicitant meldt voor de functie van docent maatschappijleer.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 uur

Blockbusteravond bij Graham Norton, met onder anderen acteur Mark Wahlberg uit Transformers 5 op de bank, naast Woody Harrelson en Andy Serkis, samen te zien in War for the Planet of the Apes. Muziek is er van Alison Moyet.

Jeune & Jolie (François Ozon, 2013)
NPO 2, 23.30-01.00 uur

Ze komt uit een gelukkig, welvarend nest, dus voor het geld of de aandacht hoeft ze het niet te doen. Wat dan wel de reden is waarom de 17-jarige Isabelle er een goedbetaald dubbelleven als callgirl op nahoudt, laat regisseur-scenarist François Ozon in Jeune & Jolie keurig in het midden. Weet Isabelle niet hoe ze een normale relatie moet onderhouden? Of vindt ze in vaste klant Georges (Johan Leysen) een vaderfiguur? Voor de hand liggende verklaringen zijn het, die Isabelle maar stierlijk vervelend vindt, terwijl ze zelf geen woord loslaat over haar motieven. Het is een houding die lijkt te schommelen tussen puberale rebellie en vroegvolwassen ongenaakbaarheid, en zo speelt Marine Vacth (23) haar personage dan ook uit: weerbarstig en gesloten in haar schoonheid; vaak een jonge vrouw die zich door niemand laat vatten, soms een kind dat slechts geknuffeld wil worden. Mooi hoe Ozon weemoedige liefdesliedjes van Françoise Hardy inzet om toch iets van Isabelles gevoelens te ontsluieren: 'Ik heb je niets te geven / dan mijn kijkende ogen / Je wilt niet lijden / maar wie lijdt er niet?'

The Place Beyond the Pines (Derek Cianfrance, 2012)
NPO 3, 21.50-00.05 uur

Prima derde film van de Amerikaan Derek Cianfrance, die de kunst een eenvoudig verhaal op unieke wijze te vertellen twee jaar eerder etaleerde met zijn niet-chronologische scheidingsdrama Blue Valentine. In The Place Beyond the Pines vindt stuntrijder Luke (Ryan Gosling) een compagnon om banken mee te beroven  met de buit wil hij de opvoeding van zijn kind financieren. Hun wat knullige roversodyssee ontaardt in chaos. Dan richt Cianfrance zijn vertelperspectief op politieman Avery (Bradley Cooper), die meer op Luke lijkt dan de wet doet vermoeden. Iedereen die bereid is hierin mee te gaan, ziet in dit tweede segment een krachtige spiegel van het eerste. Ook Avery is een jonge vader, ook zíjn werkzaamheden gaan met ongemak en onhandigheid gepaard. Evenals Ryan Gosling slaagt ook Bradley Cooper er volledig in zijn deel van de film te dragen. Overbodig is de derde akte met de zoontjes van Luke en Avery, vijftien jaar na de gebeurtenissen uit de delen één en twee. Bedoeld om het toch al gelaagde verhaal over toeval, lotsbestemming, sociale klassen, misdaad en moraal naar een hoger plan te tillen, maar het resulteert vooral in hoogdravend gedoe.