Elma Drayer.
Elma Drayer. © Elma Drayer

Columniste breekt met Trouw om affaire nepverhalen

Elma Drayer, columniste van het dagblad Trouw, stapt op uit onvrede over de koers van de hoofdredactie inzake Perdiep Ramesar. De hoofdredactie negeerde jarenlang signalen over journalistieke fraude. 'Het vertrouwen is bij mij helemaal weg.'

Ik was een van de redacteuren die al jaren geleden zeiden: die man klopt niet. Hij komt zelden met een bron met naam en toenaam

Elma Drayer

Het vertrek van Drayer is het tweede bij Trouw in korte tijd. Onlangs nam ook een andere columniste en voormalig deelredactiechef, Anniek van den Brand, ontslag vanwege het beleid van de huidige hoofdredactie. Hoofdredacteur Cees van der Laan was dinsdagavond niet voor commentaar bereikbaar.

Trouw nam zaterdag afstand van 126 artikelen waarin redacteur Perdiep Ramesar bronnen opvoert die niet bestaan. Meerdere collega's trokken daarover tevergeefs aan de bel. Drayer: 'Ik was een van de redacteuren die al jaren geleden zeiden: die man klopt niet. Hij komt zelden met een bron met naam en toenaam. Dat zie je als je een ervaren journalist bent. Dat is intuïtie. Ik heb ook nooit een column geschreven over stukken van Perdiep, omdat ik hem niet vertrouwde.'

Zand erover

Drayer maakte haar vertrek dinsdag bekend tijdens een redactiebijeenkomst. 'De top van de krant moet uit deze zaak consequenties trekken. Tot twee keer toe heb ik aan Van der Laan gevraagd of de hoofdredactie overwogen had haar functioneren ter discussie te stellen. Maar de sfeer was: zand erover. Daar ben ik het niet mee eens. Hoe moet je nog gezag uitoefenen als je je zo hebt gedragen?'

Uit onafhankelijk onderzoek over de kwestie dat Trouw zaterdag openbaar maakte, blijkt: meerdere leidinggevenden, onder wie Van der Laan en voormalig hoofdredacteur Willem Schoonen, lieten steken vallen. Martijn Roessingh, nu adjunct-hoofdredacteur, publiceerde een non-fictieboek met Ramesar, Slaven in de polder, waarin een waarschijnlijk door Ramesar verzonnen verhaal staat. Drayer: 'Als de hoofdredactie zich had afgevraagd: kunnen we wel blijven zitten, dan was ik gebleven. Maar niks daarvan, nul.

'Ik heb met collega's over Perdiep gepraat, maar ik kreeg de handen er niet voor op elkaar. Anderen gingen naar de hoofdredactie, dan gebeurde er ook niks. Op een gegeven moment dacht ik: niemand ziet dit verder, dus ik zal wel gek zijn. Ik vond het vreselijk dat ik uiteindelijk gelijk bleek te hebben.'

Ontslagen

Gelukkig lekte zijn naam snel uit, maar een paar uur lang waren we bij Trouw allemaal verdacht

Elma Drayer

De hoofdredactie van Trouw koos er aanvankelijk voor om de naam van Ramesar niet openbaar te maken. 'Het is een bagatel, maar ik vond dat vreselijk. Gelukkig lekte zijn naam snel uit, maar een paar uur lang waren we bij Trouw allemaal verdacht.'

Elma Drayer (Drachten, 1957) werkte bij Trouw sinds 2001, onder meer als chef Letter & Geest. Sinds 2005 had ze een wekelijkse column. 'Ik vind het vreselijk dat ik mijn column kwijt ben, maar ik moet ergens een streep trekken.'

Ramesar is terecht op staande voet ontslagen, oordeelde de voorzieningenrechter in Amsterdam dinsdag. Volgens de rechter kan Ramesar 'geen redelijke verklaring' geven voor het feit dat tientallen bronnen die hij in de krant opvoerde, nergens te achterhalen zijn.

Trouw-columniste Elma Drayer stapt op uit onvrede over de koers van de hoofdredactie inzake Perdiep Ramesar. Terecht?

  • 81% (2721)

    Ja

  • 19% (658)

    Nee

3379 stemmen