© ANP

Aantal tv-aansluitingen daalt voor negende kwartaal op rij

Het klassieke tv-kijken lijkt minder populair te worden in Nederland. Voor het negende kwartaal op rij is het aantal tv-aansluitingen gedaald, blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Telecompaper. Volgens de onderzoekers kijken steeds meer mensen online tv.

Steeds meer Nederlanders besluiten geen tv-aansluiting te nemen of zeggen hun abonnement op

Hoewel het aantal digitale tv-aansluitingen is toegenomen, is dat niet genoeg om de krimp van analoge tv-aansluitingen op te vangen. Kabel-tv is nog steeds het populairst: tijdens het eerste kwartaal van 2017 liep bijna 58 procent van alle aansluitingen via de kabel. De koperen DSL-aansluiting (via de telefoonlijn) komt op de tweede plaats met bijna 19 procent, gevolgd door glasvezel met bijna 15 procent. Satelliet van CanaalDigitaal en digitale tv van KPN vormden elk minder dan 5 procent van de aansluitingen, waarbij satelliet een iets groter aandeel heeft.

De omzet van tv-diensten is gedaald naar 454 miljoen euro, een afname van 1 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2016. Daarmee daalt de tv-omzet nu drie kwartalen achter elkaar. Met het oog op de huidige trends voorspelt Telecompaper een lichte omzetgroei tot 2019, waarna een krimp volgt tot 1,78 miljard euro in 2021. Dat zou een gemiddelde daling van 0,1 procent per jaar betekenen.

Steeds meer Nederlanders besluiten geen tv-aansluiting te nemen of zeggen hun abonnement op, aldus de onderzoekers. Deze kijkers maken in plaats daarvan gebruik van online-tv- en videodiensten. Er komen ook steeds meer van die diensten bij, waardoor het makkelijker wordt om op internet live of on demand tv te kijken.