'Een nieuw bericht in je inbox,' dat motiveert niet om te kijken
© ANP XTRA

'Een nieuw bericht in je inbox,' dat motiveert niet om te kijken

Hoe moeilijk kan het zijn?

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: publieke monopolisten.

Minister Plasterk liet in 2013 weten dat alle burgers in 2017 hun overheidszaken digitaal zouden gaan regelen. Dat is nu. Inmiddels zijn veel diensten gedigitaliseerd en zijn daarbij schandalige basisfouten gemaakt. De SVB, werk.nl van het UWV, MijnOverheid.nl: het zijn geen toonbeelden van gebruiksgericht ontwerpen.

Zo stond er in de mailtjes van MijnOverheid, MijnBelastingdienst en MijnDuo lang slechts vermeld dat er een 'nieuw bericht in je berichtenbox' zat, niet waar dat bericht over ging. Dat motiveert niet om te kijken.

Dan krijg je verhalen als van de student die dacht dat het 'u heeft een bericht in uw berichtenbox' zoals gewoonlijk zou slaan op zijn maandelijkse afbetaling en er pas achter kwam dat hij was vergeten zijn studentenreisproduct stop te zetten toen de boete zo ver was opgelopen dat hij een brief van de deurwaarder kreeg.