1391097
Een lege plek in de Kunsthal waar eerder het gestolen schilderij van Henri Matisse hing. © AP

Geen bewakers aanwezig in Kunsthal tijdens roof

UPDATE Met de beveiliging van de Kunsthal is niets mis, 'de Kunsthal heeft state of the art-beveiliging', zei directeur van het museum Emily Ansenk dinsdag tijdens een persconferentie over de roof in de voorafgaande nacht. Daarbij werden zeven werken ontvreemd. Tijdens de persconferentie werd bevestigd dat er geen bewakers aanwezig waren in of rond het museum op het moment van de diefstal.

Bestuurslid van de Kunsthal Willem van Hassel zei tijdens de persconferentie dat er bewust is gekozen voor technische beveiliging. 'Dit betekent dat er geen mensen aanwezig zijn.'

Over de beveiliging wilde directeur Ansenk verder niet meer kwijt dan dat 'de beveiliging conform de afspraak was met de verzekeraar en de Triton Foundation'. 'De Kunsthal heeft state of the art-beveiliging', aldus Ansenk. Van Hassel voegt hier nog aan toe dat '100 procent beveiliging niet mogelijk is'. 'Tot nu toe is het altijd zo gegaan en dat ging goed.'

Beveiligingsexpert van musea Ton Cremers uitte kritiek op de beveiliging. Voor een museumbezoeker is de Kunsthal een juweeltje, maar het is een draak van een gebouw om te beveiligen, vindt hij. 'Je moet kunstwerken zo ver mogelijk van de buitenschil van een gebouw houden. Dat is hier niet gebeurd.' Cremers denkt dat dit een van de grootste kunstroven van de laatste 20 jaar in Nederland is.

Ingeslagen als een bom
Ansenk zei verder dat de kunstroof in de museumwereld is ingeslagen als een bom. 'Maar ook bij het gemeentebestuur van Rotterdam. Dat heeft ons alle steun toegezegd.' 'Dit is de nachtmerrie van elke museumdirecteur'.

De directeur benadrukte twee keer dat alle gestolen kunstwerken internationaal geregistreerd zijn. 'Ze zijn dus niet verhandelbaar.' Haar voorganger, oud-directeur Wim van Krimpen, beaamt dit. Het is voor dieven 'uiterst moeilijk om de werken op de markt te brengen, omdat ze zo bekend zijn'.

Bij de diefstal uit de Kunsthal zijn zeven schilderijen buitgemaakt uit de zogeheten Triton Collectie, waaronder werken van Claude Monet, Pablo Picasso en Henri Matisse. Veilinghuis Christie's in Amsterdam liet eerder weten dat de schilderijen enkele miljoenen waard zijn. 'Het kan 6 miljoen euro zijn, maar ook 50 miljoen euro', schat veilingdirecteur Jop Ubbens.

Chris Marinello, directeur van het Art Loss Register, schat de waarde van de kunstwerken tussen de 50 en de 100 miljoen euro. Maar ze zijn volgens hem haast niet te verkopen. 'De kunstwerken staan nu geregistreerd en het is bijna onmogelijk om ze aan te bieden aan veilinghuizen', stelt Marinello.

Morgen weer open
Ansenk zei dat het museum morgen gewoon weer open is voor publiek. 'Wij, het bestuur van de Kunsthal en de Triton Foundation, hebben besloten dat deze unieke collectie te zien moet blijven.' Op de lege plekken zullen andere kunstwerken komen te hangen.