Nederlanders drinken steeds vaker een alcoholvrij biertje

In 2016 steeg de verkoop van alcoholvrij bier met 18 procent

Als Nederlanders een biertje drinken, is dat steeds vaker alcoholvrij. De inname van alcoholvrij bier is in Nederland sinds 2010 meer dan verdriedubbeld. Vorig jaar steeg de verkoop ervan met 18 procent. Dat blijkt uit de afzetcijfers die branchevereniging Nederlandse Brouwers maandag publiceerde.

Ooit was alcoholvrij bier iets voor watjes. Youp van 't Hek hield in 1989 tijdens zijn oudejaarsconference een tirade tegen Bucklers 'gereformeerdenbier', zoals hij het noemde. De lancering van Buckler werd een marketingramp. Het sociale taboe op 0,0 procent-bieren lijkt inmiddels wel verdwenen. In 2016 sloegen Nederlanders 394 duizend hectoliter alcoholvrij bier achterover, tegen 125 duizend hectoliter in 2010.

We zien dat steeds meer mensen soms even geen alcohol willen drinken

Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers

'We zien dat steeds meer mensen soms even geen alcohol willen drinken', vertelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers. Hij baseert zich op de jaarlijkse enquête die zijn organisatie uitvoert. 'Alcoholvrij bier is nog steeds belangrijk voor mensen die moeten autorijden of zwanger zijn, maar ook mensen die mogen drinken kiezen om gezondheidsredenen af en toe voor alcoholvrij.'

Ook het percentage alcoholvrij gerstenat in verhouding tot de totale bierconsumptie groeit, hoewel dat met 3,3 procent zeer beperkt blijft. Niet alleen het alcoholvrij-bierverbruik neemt toe, volgens Adema vindt er daarnaast ook een verschuiving plaats richting lagere alcoholpercentages. 'Brouwers van speciaalbier zetten ook in op minder sterke bieren. Zo is de session ale het afgelopen jaar enorm opgekomen.'

Het kan zijn dat het alcoholgebruik daalt, terwijl de bierconsumptie stijgt

Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers

Een session ale is een bier van Britse oorsprong met een alcoholpercentage van 2,5 tot 4,5 procent. Ter vergelijking: gewone pils bevat circa 5 procent alcohol. Adema: 'Zo kan het zijn dat het alcoholgebruik daalt, terwijl de bierconsumptie stijgt. Op deze manier spelen ook de speciaalbieren in op de trend van steeds verantwoorder alcoholgebruik.' De afzet van speciaalbier steeg in 2016 met bijna 13 procent.

Ook onder biermixen rukken de alcoholvrije varianten op. Hoewel mixdrankjes op basis van bier als Radler na jaren van stijgende populariteit in 2016 ineens minder aftrek vonden, ging de omzet van alcoholvrije biermixen nog wel omhoog. Youp van 't Hek zal het met lede ogen aanzien: 'Volgens mij kun je beter zelfmoord plegen dan dat je aan de Radler gaat', zei hij eind 2014 op Radio Veronica.

In totaal dronken Nederlanders vorig jaar bijna 12 miljoen hectoliter bier, een lichte stijging ten opzichte van 2015. Van al het bier dat Nederlanders drinken, komt 15 procent uit het buitenland. Pils is met een marktaandeel van 84 procent verreweg de meest gedronken biersoort.