Aluminium cupje doet bittere koffiestrijd tussen Nespresso en Douwe Egberts weer oplaaien

Aanval op Nespresso geopend

Na een jarenlange, sluimerende strijd is de koffiecupjesoorlog weer opgelaaid. Jacobs Douwe Egberts (JDE) heeft de aanval op Nespresso geopend door in de supermarkten aluminiumcapsules te introduceren die passen in de apparaten van Nespresso. Tot nu toe had Nespresso met de aluminiumuitvoering zo'n beetje het rijk alleen.

JDE verkoopt al enkele jaren Nespressoklonen van plastic. De aluminiumcupjes van L'Or, een merk van JDE, liggen vanaf deze week te koop bij de Albert Heijn. Vorige week waren ze al geïntroduceerd bij ketens als Hoogvliet, Plus, Vomar en Deen. Over enkele weken komen daar capsules met Douwe Egberts-koffie bij, ook van aluminium.

JDE is niet de eerste die met aluminium onder de duiven van Nespresso schiet. Het nieuwe Vlaamse merk Belmio was de Utrechtse koffiebrander vorig jaar te snel af. Maar met Douwe Egberts krijgt Nespresso in Nederland nu te maken met een concurrent van formaat, met een product dat nóg een unieke kwaliteit van de Zwitserse pionier kopieert.

'Aluminium houdt de aroma's van de koffie langer vast en geeft een rijkere smaak en crèmelaag'

JDE moet daarvoor wel een draai maken. Jarenlang riep de koffiebrander dat zijn plastic cupjes dezelfde kwaliteit boden als de aluminiumuitvoering. Nu erkent JDE dat aluminium superieur is. 'Aluminium houdt de aroma's van de koffie langer vast en geeft een rijkere smaak en crèmelaag', aldus woordvoerder Edith Janssen. Het plastic heeft helemaal afgedaan. 'De plastic cupjes zullen geleidelijk uit de supermarkt verdwijnen.' JDE heeft op de Nederlandse capsulemarkt een aandeel van bijna 30 procent.

Nespresso en toen nog Douwe Egberts kruisten de degens al in 2010, toen de Utrechtse koffiebrander een kloon op de markt bracht. Dat leidde tot rechtszaken, net als tegen andere nabootsingen. Die kwamen tot een halt in 2013, toen het Europees octrooi van Nespresso werd ingetrokken.

Nespresso Nederland denkt de concurrentie de baas te kunnen dankzij het onderscheidende karakter van zijn eenkopskoffieproduct. Dat is méér dan de marketing sinds 2006 met acteur George Clooney, aldus woordvoerder Paulien Straeter. Zo is Nespresso uniek met zijn retourdienst van gebruikte cupjes voor recycling. 'We krijgen inmiddels een op de vijf capsules terug.' Nespresso wijst ook naar de duurzame inkoop van koffie, bij zeventigduizend boeren wereldwijd.

Nespresso onderscheidt zich daarnaast van de inmiddels dik vijftig andere capsuleaanbieders, van Lidl tot LaPlace, door zijn koffie louter online en in eigen winkels te verkopen. 'We hebben net een boutique geopend in Groningen, de eerste in het noorden van het land, en in Breda', aldus Straeter. Er zijn nu achttien vestigingen. De boutiques in de Bijenkorf werden twee jaar terug opgeheven. Nespresso verkoopt de meeste capsules via zijn webwinkel.

Straeter heeft er geen verklaring voor dat een supermarktketen als Jumbo ook Nespresso verkoopt. 'Die zijn in elk geval niet rechtstreeks van ons afkomstig', aldus de woordvoerder. Jumbo laat weten dat Nespresso niet standaard in het aanbod van de supermarkt zit. Het kan zijn dat een filiaalhouder de cupjes inkoopt. 'Zij hebben de vrijheid om voor een deel lokaal assortiment te voeren.'