Woede over gefotoshopte Claudia Cardinale op poster filmfestival Cannes; 'Dit is de terreur van dunheid'
© AFP

Woede over gefotoshopte Claudia Cardinale op poster filmfestival Cannes; 'Dit is de terreur van dunheid'

Een oude foto van de Italiaanse actrice Claudia Cardinale vormt het beeld van de affiche van het Filmfestival van Cannes. Niet iedereen is er blij mee.

Het is een vrolijk makend beeld. Een euforische Claudia Cardinale als prille twintiger. De Italiaanse actrice dartelt en danst in het rond. Haar voeten ontbloot, haar donker bruine haren zijn verwilderd. Een en al onbevangenheid en vrouwelijke schoonheid, die Cardinale naast een sekssymbool van de jaren zestig en zeventig zouden maken tot de beroemde en gerespecteerde filmdiva van de Europese cinema.

Geen wonder dus dat het Franse reclamebureau Bronx gecharmeerd raakte van deze zwartwit-foto. In 1959 genomen door een inmiddels vergeten fotograaf op een Romeins dakterras. Een jaar nadat Cardinale in de rol van dienstertje haar filmdebuut had gemaakt in Goha, waarin ook de legendarische Omar Sharif was te zien. De oude foto werd bewerkt, kreeg een felrode achtergrond en werd zo de stralende, feelgood affiche voor het Filmfestival van Cannes, dat vanaf 17 mei zijn zeventigste verjaardag zal vieren.

'Terreur van dunheid'

Maar toen was het plotseling voorbij met de blijmoedigheid. Al snel werd erop gewezen dat Cardinale voor de affiche van Cannes grondig is geretoucheerd. Ze is een stuk van haar haren kwijt en haar benen, taille en armen zijn met Photoshop aanzienlijk smaller gemaakt. 'Claudia Cardinale is in één dansdraai een jurkmaat kwijtgeraakt', aldus de Franse krant Libération. Het culturele magazine Télérama vroeg zich hardop af waarom de beeldschone ster van filmklassiekers als Il Gattopardo van Visconti en Otto e mezzo van Fellini bewerkt zou moeten worden.

Op sociale media is de woede misschien nog wel groter. 'Als zelfs Claudia Cardinale vrouwelijke schoonheid niet kan vertegenwoordigen zonder te worden verfraaid, hebben we een serieus probleem', schreef iemand op Twitter. Anderen hekelden Photoshop, al tijden ook het mikpunt van kritiek door onder meer zangeres Lorde en actrice Keira Knightley, en spraken over de 'terreur van dunheid'.

'Het is gewoon film'

Cardinale zelf, 78 jaar inmiddels, is vooral vereerd en trots dat het filmfestival van Cannes haar jeugdige beeltenis heeft gebruikt. 'De foto herinnert me aan mijn beginjaren, toen ik er niet eens van durfde te dromen om de trappen te beklimmen van de beroemdste bioscoop ter wereld.' En over de Photoshoprel zei ze tegen de Huffington Post: 'Als een betrokken feministe zie ik geen belediging van het vrouwelijk lichaam. Er zijn belangrijkere dingen te bespreken in onze wereld. Het is gewoon film.'