Voorzitter Paul Verhoeven bekroont filmpoëzie op politieke Berlinale
© EPA

Voorzitter Paul Verhoeven bekroont filmpoëzie op politieke Berlinale

Het Hongaarse liefdesdrama On Body and Soul (Teströl és lélekröl) van filmmaakster Ildikó Enyedi heeft zaterdagavond de Gouden Beer gewonnen voor beste film van het 67ste filmfestival van Berlijn.

On Body and Soul is een gestileerd en verfijnd liefdesdrama, gesitueerd in een slachthuis, waar de extreem introverte, nieuwe kwaliteitsinspecteur en haar oudere baas met de kleinst mogelijke stapjes voor elkaar vallen. Regisseuse Enyedi wisselt in haar eerste film sinds achttien jaar betoverende droomsequenties af met fraai gespeelde en opgeruimd verbeelde toenaderingspogingen van de twee hoofdpersonages. Onvergetelijk is haar verbeelding van een even gruwelijke als ontroerende zelfmoordpoging op het liedje What He Wrote van Laura Marling.

Juryvoorzitter Paul Verhoeven hield dus woord, op het podium van het Berlinale Palast. Voor aanvang van het festival benadrukte hij dat het in Berlijn wat hem betreft vooral moest gaan over de kwaliteit van de films, ondanks goedbedoelde politieke statements van zijn medejuryleden, die nog voor de openingsfilm volop ageerden tegen de politiek van Donald Trump.

Met On Body and Soul bekroonden Verhoeven en consorten in de eerste plaats filmpoëzie. En dat was een statement op zich, op het politiek-zwangere festival, waar weinig makers en acteurs de afgelopen tien dagen de kans onbenut lieten om misstanden in de wereld aan te kaarten. Zelfs de alleraardigste, voor een appel en een ei gemaakte Chinese animatiefilm Have a Nice Day, een van de laatst vertoonde competitiefilms, bevatte een expliciete verwijzing naar Trump.

Mompeldankwoord

Aki Kaurismäki, sinds het luide applaus na afloop van de persvoorstelling van The Other Side of Hope vrijwel unaniem genoemd als Beerfavoriet, trok wederom bekijks toen zijn naam werd genoemd als beste regisseur. De Finse filmmaker, twee dagen eerder in een interview met de Volkskrant vergezeld van volle glazen witte wijn onverstaanbaar orerend over zijn achttiende film (een kenmerkend kurkdroog relaas over een Syrische vluchteling op zoek naar asiel in Helsinki), weigerde naar het podium te lopen, liet zijn Zilveren Beer naar zijn stoel brengen en verwarde pardoes Beer en microfoon, voor een mompeldankwoord.

De Zilveren Beer voor beste acteur ging naar de Duitser Georg Friedrich voor zijn vertolking van sociaal onhandige vader in het aardige drama Helle Nachte, die tijdens een trip naar Noorwegen via een hoop gestuntel toenadering zoekt bij de zoon die hij zelden zag. Beste actrice was de Zuid-Koreaanse Kim Minhee, die een actrice speelt in het zelfbewuste On the Beach at Night Alone, vol langdurige dronken praatscènes die ook veel eerdere films van regisseur Hong Sangsoo typeren.

Overige Zilveren Beren gingen naar het Chileense transgenderdrama Una mujer fantástica (beste scenario) en het Roemeense, gefragmenteerd vertelde liefdesdrama Ana, mon amour (beste montage).

Lees verder

Degelijke middelmaat regeert op de Berlinale
Aan filmsterren geen gebrek, tijdens de 67ste editie van het filmfestival van Berlijn. Van Richard Gere tot Catherine Deneuve en van Robert Pattinson tot, helemaal op het eind, Hugh Jackman. Toch ging het tijdens de tweede helft van het festival voornamelijk over de Finse filmer Aki Kaurismäki (59), die ook tijdens een stroef en bevreemdend interview met de Volkskrant benadrukte geen enkele verbinding te voelen met de internationale filmwereld.

'Promoten is een soort flirten'
Weinig Nederlands product op het Berlijnse filmfestival dit jaar, maar drie jonge producenten zijn druk bezig dat te veranderen (+).

Juryvoorzitter Verhoeven kan politiek niet buiten laten bij de Berlinale
Paul Verhoeven, juryvoorzitter van de Berlinale, wil de politiek erbuiten laten. Vergeefs, zo blijkt. De Berlijnse filmbubbel lijkt politieker dan Cannes of Venetië (+).