'Hoeveel heeft ú te verbergen in uw telefoon?', dat is de centrale vraag in Perfetti Sconoscuiti.
'Hoeveel heeft ú te verbergen in uw telefoon?', dat is de centrale vraag in Perfetti Sconoscuiti. ©

Voorspelbare komedie gered door sterk acteerwerk

Film (komedie) - Perfetti Sconosciuti

De acteurs verbloemen kundig hoe articificieel Perfetti sconosciuti is. Een vaardig gespeelde en vlot geregisseerde komedie, maar ook tamelijk voorspelbaar.

Perfetti sconosciuti (***), komedie.
Regie: Paolo Genovese
Met: Giuseppe Battiston, Anna Foglietta, Marco Giallini Edoardo Leo, Valerio Mastandrea, Alba Rohrwacher
97 min., in 28 zalen.

Ze hebben allemaal iets te verbergen, maar de nieuwsgierigheid naar de geheimen van de ander weegt zwaarder dan het beschermen van de eigen privacy. Dus gaan de zeven vrienden in de Italiaanse klucht Perfetti sconosciuti ('volmaakte vreemden') tijdens een etentje stuk voor stuk overstag: alle mobiele telefoons worden op tafel gelegd, elk nieuw bericht moet door de ontvanger hardop worden voorgelezen, bij binnenkomende gesprekken gaat de luidspreker aan.

Dat dit eetfeestje anderhalf uur later is ontaard in een nauwelijks te overzien relationeel slagveld, staat op dat moment buiten kijf. Perfetti sconosciuti is een vaardig gespeelde en vlot geregisseerde komedie, maar ook tamelijk voorspelbaar. 'Leugens bezorgen jezelf meer last dan mij', zegt gastvrouw Eva in de openingsscène tegen haar opstandige tienerdochter. Vanaf dan schuwt het vijftal scenaristen geen kunstgreep om aan te tonen hoezeer de leugen regeert.

Vanaf de openingsscène wordt geen kunstgreep geschuwd om aan te tonen hoezeer de leugen regeert

De eerste onthullingen zijn vrij onschuldig. De een krijgt een bevestiging van haar aankomende borstvergrotingsoperatie. De ander blijkt stiekem te hebben geïnformeerd naar een zorginstelling voor de inwonende moeder. Lele is de eerste met een groter probleem: Hij verwacht gedurende de avond een pikante foto van een minnares en ruilt stiekem van telefoon met Peppe, wiens onbekende nieuwe vriendin toch niet aanwezig is. Uiteraard heeft Peppe zo zijn eigen geheimen, waarvan de consequenties op het bord van Lele belanden.

Perfetti sconosciuti beweegt zich daarop vrij behendig tussen komedie, drama en soap. Met elk telefoontje of bericht krijgen personages en toeschouwer op gezette tijden een stevige wending voor de kiezen, zonder dat zo'n moment de tijd krijgt te landen. Ook als het merendeel van de personages zich na een handvol onthullingen laat zien als een huichelachtige of nauwdenkende eikel, houdt Genovese de toon opvallend luchtig. De film speelt zich daarbij nadrukkelijk af in de context van de Italiaanse machocultuur, vol uitbundige jaloezie en verholen homofobie. Je kan je afvragen in hoeverre dit specifieke groepje mensen geschikt is om een universeel verhaal te vertellen over leugens, privacy, moraal, verantwoordelijkheid en omgang met technologie.

Het zijn uiteindelijk de sterk tot de verbeelding sprekende premisse -wat heeft ú eigenlijk in uw telefoon te verbergen? - en overtuigend spel van het zevenkoppige acteursensemble die kundig verbloemen hoe artificieel Perfetti sconosciuti gedurende die anderhalf uur eigenlijk is. Maar tot een volwaardige blik op de al dan niet toegenomen breekbaarheid van klassieke relaties in moderne tijden komt het niet.