Still uit The Tempest Society.
Still uit The Tempest Society. © Foto Stathis Mamalakis

Spannend initiatief heeft helaas activistische toon

Film (drama) - The Tempest Society

Jammer dat dit initiatief, met de immigratieproblematiek als hoofdthema, een activistisch toontje heeft. De acteurs in The Tempest Society zijn amateurs, maar dat geeft niet. Hun verhalen zijn interessant genoeg.

The Tempest Society

Film

Van Bouchra Khalili en Alexandre Kauffmann. 28/5, Athens School of Fine Arts. Te zien in het Holland Festival.

Ooit was het een spannend initiatief: Al Assifa. In de jaren zeventig in Parijs opgericht door een Noord-Afrikaanse immigrant en twee Franse studenten. Ze ontwikkelden zich als 'theatrale krant'. Op een podium kaartten ze misstanden aan die te maken hadden met racisme, discriminatie en uitbuiting van mensen zonder papieren.

Al Assifa betekent de storm in het Arabisch. De Frans-Marokkaanse kunstenares Bouchra Khalili (Casablanca, 1975) verwijst nu in haar nieuwste filminstallatie The Tempest Society - gemaakt in opdracht van Documenta 14 - naar dat Parijse gezelschap. Het Holland Festival haalde het werk naar Amsterdam.

In The Tempest Society komen jongeren aan het woord die op hun beurt met immigratieproblematiek te maken hebben, in dit geval in Athene. Een jonge vrouw, kind van immigranten maar geboren en getogen in Athene, ontdekt pas als ze volwassen is dat ze helemaal geen paspoort heeft. Tot dat moment had ze niet gereisd, maar nu realiseert ze zich dat ze dat helemaal niet kan. Net zomin als zich inschrijven aan een universiteit.

Ze worden gefilmd in een kale, onherkenbare ruimte, gezeten op een eenvoudig stoeltje. Ze zijn geen acteurs, maar dat geeft niet. Hun verhalen zijn interessant genoeg.

Vervelend wordt het wanneer de film bij wijze van 'ode' aan Al Assifa teruggrijpt op wetenswaardigheden uit het verleden en de jeugdige personages foto's voor hun gezicht houden van hun 'voorgangers'. Dan krijgt het project een vaag ouderwets activistische toon en dat is jammer.