Beeld uit Ant-Man.
Beeld uit Ant-Man. © .

Humor tilt Ant-Man naar een hoger niveau

Het verhaal is slaapverwekkend conventioneel. Man doet pak aan, krijgt bijzondere krachten, redt de wereld. De humor tilt de film naar een hoger niveau.

Hij is een superheld die je amper serieus kunt nemen. Ant-Man, de held op mierenformaat, past in een koffer en kan door de kier onder de deur. Niet bepaald vaardigheden die grootse avonturen beloven.

Maar juist de onbekende, onwaarschijnlijke superhelden die ooit zijn bedacht bij stripuitgeverij Marvel leverden eerder bijzonder leuke superheldenfilms op. Van Iron Man had het grote publiek nooit gehoord voor de films; vorige zomer was The Guardians of the Galaxy een enorme hit, met een glansrol voor een pratende boom en een schietende wasbeer. De creatieve vrijheid die je bij dit soort B-helden kunt nemen, leveren doorgaans interessantere films op.

De casting is aardig: goeie jongen Paul Rudd straalt aan alle kanten uit dat je als 'mierenman' de wereld wel kunt redden, maar dan niet automatisch cool bent

Dat geldt slechts deels voor Ant-Man. Het verhaal is slaapverwekkend conventioneel. Man doet pak aan, krijgt bijzondere krachten, redt de wereld. Op de achtergrond spelen - kom maar door met de aanzwellende muziek - moeizame vader-kindrelaties, helden die het goede ambiëren maar daarvoor het slechte moeten doen, een ontluikende romance, bladibla: het is afvinken geblazen.

De casting is aardig: goeie jongen Paul Rudd straalt aan alle kanten uit dat je als 'mierenman' de wereld wel kunt redden, maar dan niet automatisch cool bent. De snel pratende Michael Peña steelt de show in een ADHD-bijrol.

Eigenlijk geldt het voor alle geïnspireerde momenten van de film: het is de humor die de film naar een hoger niveau tilt. Zoals in een aantal inventieve, geestige actiescènes waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van Ant-Mans krimp-en-groeitechniek en een knotsgekke climax - met een glansrol voor Thomas de Trein.

Moest er meer ernst in, emotie, verwijzingen naar het Marvel-universum?

Wie de voorgeschiedenis van Ant-Man kent, kan dan niet anders dan even denken aan de Britse regisseur Edgar Wright (van geestige films als Hot Fuzz, Shaun of the Dead) die ruim tien jaar geleden samen met schrijver Joe Cornish aan een script begon omdat zij de lol van deze kleine superheld wel inzagen. Een jaartje geleden werd Wright van de regisseursstoel gekiept vanwege 'creatieve onenigheid' met de filmstudio.

Moest er meer ernst in, emotie, verwijzingen naar het Marvel-universum? Hoe dan ook, op een bepaald moment is vergeten wat Ant-Man eigenlijk is: een grote overvalfilm met mieren. Dat had in zijn geheel niet alleen gekker gekund, maar ook gemoeten.

Ant-Man. Actie. Regie: Peyton Reed. Met: Paul Rudd, Michael Douglas, Corey Stoll, Evangeline Lilly. 117 min., in 89 zalen.