1517721
© AP

Eerste recensies maken gehakt van Die Hard 5

Een idioot plot, slechte regie, saaie stereotype schurken en oninteressante actiescènes: de eerste recensies van de nieuwe Die Hard-film, A Good Day to Die Hard, zijn vernietigend. Journalisten in Europa en de Verenigde Staten mogen pas volgende week hun mening geven. Maar in Azië, waar de film dit weekeinde al in de bioscopen draait, winden hun collega's er geen doekjes om.

In Die Hard 5 reist John McClane (Bruce Willis) naar Moskou om zijn zoon Jack, die een CIA-undercoveroperatie niet tot een goed einde lijkt te brengen, te helpen. Maar de cynische humor en de inventieve actiescenes die de vorige delen zo iconisch maakten ontbreken in de nieuwe film volledig, constateert de Singaporese website Moviexclusive.com. 'Het lijkt meer Mission Impossible dan Die Hard', schrijft de recensent. 'Het is prima als een held uit penibele situaties weet te ontsnappen. Maar het slaat nergens op als de schurken de hele Russische hoofdstad kunnen opblazen zonder dat er op straat ook maar één agent reageert.'

De collega van het Indonesische Cinephile's Diary sluit zich hier volmondig bij aan. 'De opeenstapeling van explosies is nauwelijks te volgen', stelt de criticus van de website. 'De actiescènes van regisseur John Moore zijn inwisselbaar en bloedeloos. En hij heeft neemt geen enkele moeite nieuwe personages ook maar enig reliëf te geven. Zelfs de iconische John McClane voelt stomvervelend.' De recensent van Montase Magazine heeft ook geen goed woord voor de film over. 'Alles wat goed was aan de vorige vier films, ontbreekt in het vijfde deel', vat hij samen. 'Dit is niet Die Hard, dit is niet John McClane.'

De eerste Die Hard uit 1988 wordt beschouwd als een mijlpaal in het actiegenre. De film betekende de grote doorbraak voor hoofdrolspeler Bruce Willis. A Good Day to Die Hard draait vanaf donderdag in de Nederlandse bioscopen.