Jordan Horowitz, producent van La La Land, laat de enveloppe zien waarin staat dat Moonlight de Oscar voor beste film heeft gewonnen.
Jordan Horowitz, producent van La La Land, laat de enveloppe zien waarin staat dat Moonlight de Oscar voor beste film heeft gewonnen. © AP

Een historische blunder: de Oscars in acht hoogtepunten

De Oscar-avond eindigde in een chaotische climax toen Moonlight toch bleek te zijn uitgeroepen tot beste film. De aankondiging volgde kort op een fout van de organisatie die eerst La La Land winnaar noemde. Tijdens de 89ste editie van de Academy Awards werden 24 Oscars uitgereikt. De Volkskrant zet acht hoogtepunten op rij.

1. De historische blunder

Uitreikers Faye Dunaway (76) en Warren Beatty (79) geven de Oscar voor beste film aan La La Land en pas tijdens de speeches wordt duidelijk dat Moonlight eigenlijk heeft gewonnen. Later bleek dat Beatty en Dunaway het verkeerde kaartje hadden gekregen, die voor 'beste actrice', de prijs die is gewonnen door Emma Stone voor haar rol in La La Land. De plotselinge winnaars, de plotselinge verliezers, de zaal:  iedereen staat perplex. Host Jimmy Kimmel doet z'n best de boel te lijmen: 'Het zijn maar awards, dit is mijn schuld...'.

Regisseur Barry Jenkins van Moonlight mag naar de microfoon: 'Zelf in dromen gebeurt dit niet, maar het is waar.' Hij wint de belangrijkste Oscar voor beste film, voor zijn drama over een zwarte homoseksuele jongen die zich staande moet houden in een achterstandswijk in Miami. 'Ik hield het lange tijd niet voor mogelijk dat ik deze film zou kunnen maken.'

Moonlight won ook in de categorie beste bewerkte scenario. Scenarist Tarell Alvin McCraney memoreerde hoe ongelofelijk het was dat 'two boys uit Liberty City' een Oscar zouden winnen, verwijzend naar de wijk in Miami waar hij en Jenkins opgroeiden.

2. Jongste winnaar ooit

Damien Chazelle, 32 jaar oud, wordt de jonge winnaar ooit in de categorie beste regie, voor zijn musical over de moeizame liefde tussen twee Hollywooddromers; jazzpianist Sebastian (Ryan Gosling) en actrice Mia (Emma Stone). La La Land kwam wel wat laat op gang: pas bij de vierde categorie waarin de musical genomineerd was, die voor productie design, werd het eerste beeldje verzilverd. Toen kon er al geen record meer worden gebroken. Maar een royale winst was het wel. Hoofdrolspeelster Emma Stone won eveneens. Ook de Oscar voor beste camera ging naar La La Land. En werd uitgereikt door Meryl Streep, die dit keer enkel over filmkunst sprak en niet over politiek. Beste muziek en beste liedje waren een vanzelfsprekendheid, wat het totaal op zes Oscars bracht. En iedereen verwachtte dat beste film daar nog bij kwam...  

3. De speech

Afgerekend op emotie ging niemand over Viola Davis heen, die haar Oscar opdroeg aan al diegenen die hun dromen níet zagen uitkomen: 'Er is één plek waar alle mensen met het grootste potentieel verzameld zijn. De begraafplaats.'

De actrice won voor haar beste bijrol (eigenlijk eerder een hoofdrol) in Fences, het door Denzel Washington geregisseerde drama over een zwart gezin in de jaren vijftig. Dezelfde categorie voor de heren werd gewonnen door Mahershala Ali, voor zijn spel in Moonlight als drugsdealer die zich over een kwetsbare jongen ontfermt in de achterbuurt van Miami.

4. Het politieke moment

Hét politieke moment was niet in de zaal, maar op de rode loper, waar verschillende genomineerden een blauw lintje droegen van ACLU (American Civil Liberties Union), de burgerrechtenorganisatie die met succes in juridisch verzet kwam tegen Trumps inreisverbod.  

5. De outsider

Pech voor de Duitse komedie Toni Erdmann van Maren Ade. Lang als favoriet beschouwd in de categorie beste niet-Engelstalige film, maar het eveneens hooggewaardeerde, maar eerder als outsider ingeschatte Iraanse drama The Salesman kreeg een duwtje in de rug van president Trump. Diens inreisverbod hield cineast Asghar Farhadi thuis, wat wereldnieuws was. En dat terwijl de stembus voor de Academyleden nog open was. En zo won Farhadi zijn tweede Oscar voor Iran (na eerder in 2012 in dezelfde categorie te zijn bekroond voor A Separation). Farhadi liet een briefje oplezen waarin hij het reisverbod 'inhumaan' noemde.

6. Vileine, scherpe host

Host Jimmy Kimmel begon sterk, vileiner en scherper dan gewend in zijn talkshow; dat de uitreiking live werd uitgezonden in 225 landen, 'waar ze ons allemaal haten'.

En dat de zaal Trump mocht bedanken. Immers: dat iedereen het er vorig jaar over had dat de Oscars zo racistisch waren, is dankzij deze president alweer vergeten. Meryl Streep kreeg uiteraard alle aandacht van de host: 'graag een volkomen onverdiend applaus', voor de 'zeer overschatte Meryl Streep'.

Naar mate de avond vorderde werden de grappen soms wat flauwer. Al bleef Kimmel droogjes: tegen de Zweedse cameraman van La La Land: 'We vinden het heel erg, wat er in Zweden is gebeurd.'

7. De wederopstanding

Gevallen ster Mel Gibson zag z'n wederopstanding bekroond: het door hem geregisseerde oorlogsdrama Hacksaw Ridge won in de categorieën geluid en montage.

8. De haat-tweets

Beste onderdeel van de show, die vorig jaar matig bekeken werd: de sterren die aan hen gerichte haat-tweets oplazen, met afzenders erbij. In een poging de internetgemeenschap erbij te betrekken, stuurde host Kimmel ook nog live een tweetje aan president Trump: of het goed met hem ging, en de groeten van Meryl. Er kwam geen respons.

Alle Oscarwinnaars

Bekijk in onderstaande infographic alle winnaars van de Oscars.

Lees verder:

Recensie Moonlight
Moonlight is een breekbaar, modern en uitmuntend gespeeld meesterwerk. Dat drie acteurs hetzelfde personage spelen is niet nieuw, maar hier midden in de roos.

'Dit is het beste wat ik in mijn leven heb gedaan, als filmmaker én als mens'
Moonlight is een film over thema's die doorgaans geen groot publiek aanspreken: homoseksualiteit, zwarte identiteit, achterstandskinderen. Maar de film is een wereldwijd succes en genomineerd voor acht Oscars. De Volkskrant vroeg aan regisseur Barry Jenkins wat hem voor ogen stond.

Recensie La La Land

De meest nostalgische film van het jaar is tegelijk een waarschuwing dat alleen het heden telt. La la Land haalt je tijdelijk uit de echte wereld van onontkoombare treurnis en dagelijkse dompers.

Interview regisseur Moonlight
De kleine arthousefilm 'Moonlight' is een wereldwijde klapper. Maar hoe kom je tot zo'n kaskraker? Regisseur Barry Jenkins legt het uit in een masterclass op het Rotterdams Filmfestival: