Regisseur Ruben Östlund (links) met Juliette Binoche en juryvoorzitter Pedro Almodóvar.
Regisseur Ruben Östlund (links) met Juliette Binoche en juryvoorzitter Pedro Almodóvar. © AFP

Cannes bekroont humor en de regisseur doet een aap na

The Square is verrassende winnaar Gouden Palm

Het gebeurt zelden dat in Cannes een komedie zegeviert. Maar zondagavond schonk de jury onder leiding van Pedro Almodóvar de Gouden Palm aan het humoristische The Square van Ruben Östlund. In zijn satire prikt de 43-jarige Zweedse cineast rijkelijk in de kunstwereld. Een zelfgenoegzame Zweedse museumdirecteur (acteur Claes Bang) raakt zowel privé als professioneel in de problemen.

In zijn eerdere speelfilms, de drama's Play (2011) en Turist (2014), toonde Östlund zich al een meester in het analyseren en tot scherpzinnig drama bewerken van menselijk gedrag onder groepsdruk. Met The Square laat hij meer humor toe.

Zichtbaar verrast door de bekroning trachtte de Zweed de genodigden en beroemdheden zondag te bewegen tot een gezamenlijke aapachtige oerkreet. Dit lukte half: een typisch Östlundiaans moment, dat zo in zijn films zou passen.

Tekst gaat verder onder de video.

Winnaars

Palme d'Or: The Square, Ruben Östlund
Grand prix: 120 Battements par minute, Robin Campillo
Beste regie: The Beguiled, Sofia Coppola
Juryprijs: Loveless, Andrej Zvjagintsev
Beste scenario (ex aequo): Killing of a Sacred Deer, Yorgos Lanthimos, You Were Never Really Here, Lynne Ramsay
Beste actrice: Diane Kruger, Aus dem nichts
Beste acteur: Joaquin Phoenix, You Were Never Really Here
Camera d'Or (beste debuut): Jeune Femme, Léonor Serraille
Internationale persprijs (Fipresci): 120 Battements par minute, Robin Campillo

The Square kent een scène waarin een performancekunstenaar zeer realistisch en intimiderend een aap nadoet, tijdens een gala-avond in een Zweeds museum. Hij stopt niet wanneer dit gepast zou zijn. 'Hij verjaagt het alfamannetje', verklaarde Östlund afgelopen week in interview. 'En daarna wil hij paren.' In The Square spelen twee van 's wereld bekendste televisiesterren een bijrol: Elisabeth Moss (Mad Men, Top of the Lake) en Dominic West (The Wire, The Affair).

De negenkoppige jury, met naast Almodóvar ook regisseurs Maren Ade en Paolo Sorrentino en acteurs Jessica Chastain en Will Smith, gaf de Grand Prix (ook wel tweede prijs) aan het vooraf vaak voor de winst getipte 120 Battements par minute van Robin Campillo. Een aangrijpend drama over de strijd van een jonge en militante groep aidsactivisten in het Parijs van de jaren negentig. De regisseur baseerde de film op zijn eigen ervaringen in die tijd. Campillo is ook bekend als scenarist en editor van Entre les murs, het schooldrama van Laurent Cantet dat in 2008 de Palm won.

Tekst gaat verder onder de video.

De Duitse Diane Kruger won de prijs voor beste actrice. Ze speelt een moeder die haar Turks-Duitse man en kind verliest bij een aanslag van neonazi's in Aus dem nichts, van de Turks-Duitse regisseur Fatih Akin. De Amerikaan Joaquin Phoenix won voor zijn hoofdrol in You Were Never Really Here van de Schotse regisseur Lynne Ramsay.

De regieprijs was voor Sofia Coppola en haar seksestrijd-horror-thriller ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog, The Beguiled, met Nicole Kidman en Colin Farrell. Kidman, die met drie films én een serie dit jaar dominant aanwezig was in Cannes, kreeg een speciaal voor deze 70ste editie in het leven geroepen prijs.

Tekst gaat verder onder de video.

Meer over Cannes 2017

De Kidmanaissance
Geen actrice zo druk als Nicole Kidman. Ze is in Cannes om drie nieuwe films én een tv-serie te presenteren (+). En dat terwijl haar carrière in het slop leek te zijn geraakt.

Teruglezen
Een vooruitblik op de jubileumeditie van 's werelds belangrijkste filmfestival (+): Nederlandse regisseurs zijn vrijwel onzichtbaar en Netflix is een nieuwkomer.

Kanshebbers
Wat zijn de grote kanshebbers en meest spraakmakende films? Filmredacteur Bor Beekman van de Volkskrant zet vijf opmerkelijke films op een rij.

De lat ligt hoog
Een film die begint met de lichtroze binnenkant van een vagina. En de ovale vorm van het geslacht vervolgens naadloos laten overvloeien in het beeld van een gekanteld oog. Aan bizarre films geen gebrek (+).