Woekerpolisklanten laten het er vaak maar bij zitten
© ANP

Woekerpolisklanten laten het er vaak maar bij zitten

Woekerpolisklanten zijn opvallend moeilijk te bewegen tot het oversluiten of beëindigen van hun peperdure beleggingsverzekering. De AFM gaat onderzoeken waaraan dat ligt.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) bracht maandag een tweede voortgangsrapport over het woekerpolisdossier uit. De AFM evalueert daarin hoe voortvarend de verzekeraars hun woekerpolisklanten benaderen met een hulpaanbod.

De verzekeraars beloofden de AFM een half jaar geleden dat ze al hun woekerpolisklanten zouden proberen te helpen. De verzekeraars zegden toe dat ze gedupeerden telefonisch en schriftelijk zouden attenderen op de deplorabele staat van hun woekerpolis en hen zouden wijzen op de mogelijkheid van gratis 'hersteladvies'.

Bodemloze putten

Bijna vier op de tien eigenaren van zo'n 'zwartgatpolis' leggen die oproepen naast zich neer en veranderen niets aan de situatie

Het afgelopen half jaar zijn de meeste verzekeraars inderdaad ijverig aan het bellen en brieven sturen geslagen, constateert de AFM. De 'bodemloze putten' onder de woekerpolissen kregen volgens afspraak de hoogste prioriteit. Dat zijn beleggingsverzekeringen waarvan al vaststaat dat ze geen enkel rendement meer opleveren. Eind 2014 had meer dan 90 procent van deze gedupeerden een aantal oproepen van zijn verzekeraar ontvangen om in actie te komen.

Maar wat blijkt nu? Bijna vier op de tien eigenaren van zo'n 'zwartgatpolis' (39 procent) leggen die oproepen naast zich neer en veranderen niets aan de situatie. Van de Nederlanders die een woekerpolis bezitten die aan een hypotheek is gekoppeld, komt zelfs 46 procent niet in actie.

De AFM noemt die grootschalige passiviteit 'opmerkelijk' en heeft er geen verklaring voor.

'Vermoedens' heeft de toezichthouder wel, onthult de woordvoerder. 'We krijgen signalen dat verzekeraars hun klanten niet altijd op de juiste wijze benaderen. Maar we zien ook dat consumenten het helemaal gehad hebben met woekerpolissen en telefoontjes en brieven naast zich neerleggen.' Naar aanleiding van het hoge percentage nietsdoeners stelt de AFM een onderzoek in.

Weinig resultaat

De belangenverenigingen van woekerpolisgedupeerden reageren met hoongelach op dit nieuws. 'Zo'n onderzoek is volkomen overbodig', schampert Ab Flipse, voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl. 'Ik kan de AFM zo vertellen wat de oorzaken zijn. Het Nibud heeft daar vorig jaar trouwens ook al een rapport over geschreven.'

Dat de inspanningen van de verzekeraars om hun klanten tot actie aan te zetten relatief weinig resultaat opleveren, komt deels doordat de verzekeraar zelf geen hersteladvies mag geven. '98 procent van de woekerpolissen is via een tussenpersoon afgesloten. De verzekeraar verwijst de klant dan voor een hersteladvies naar die tussenpersoon. Maar dat advieskantoor bestaat na al die jaren vaak niet meer. Of het is overgenomen door een partij die zich niet verantwoordelijk voelt voor de polissen van zijn voorganger.'

Pieter Lijesen van de Stichting Woekerpolisproces beschrijft een ander praktisch probleem. Ongeveer 620 duizend woekerpolissen zijn verpand aan een hypotheekverstrekker. Als gedupeerden van die beleggingsverzekeringen afwillen, moet de hypotheekverstrekker toestemming geven. 'De bank eist dan vaak dat de verzekerde meer geld opzij gaat zetten voor de aflossing. Dan stijgen de maandlasten en dat zien veel mensen niet zitten.'

Woekerpolismoe

Vroeger kregen we een paar duizend reacties na een Radar-uitzending over woekerpolissen, nu nog maar een paar honderd

Vaak is de beleggingsverzekering bij een hypotheek tegelijkertijd een overlijdensrisicoverzekering. 'Oversluiten is voor sommige mensen onaantrekkelijk, omdat de premie na oversluiten hoger uitvalt nu ze ouder en zieker zijn.'

Onverschilligheid en boosheid spelen echter ook een belangrijke rol, erkent zowel Lijesen als Flipse. De eerstgenoemde: 'Gedupeerden komen niet makkelijk meer van de bank af. Wij merken dat mensen woekerpolismoe zijn. Vroeger kregen we een paar duizend reacties na een Radar-uitzending over woekerpolissen, nu nog maar een paar honderd.'

Flipse noemt psychologische redenen als belangrijke oorzaak. 'Je moet het zo zien: iemand is verkracht of overvallen en wordt dan gebeld door de dader, die het slachtoffer aanraadt hulp te zoeken. De meeste mensen gooien in zo'n situatie de hoorn op de haak, dat is toch logisch? Ze weten dat ze gepakt zijn door hun verzekeraar en worden nu benaderd door dezelfde verzekeraar, die ze totaal niet vertrouwen. En dan vindt de AFM het vreemd dat zoveel mensen daar niets mee te maken willen hebben.'