Winkelstraat.
Winkelstraat. © ANP

Webshops overstijgen dit jaar fysieke winkels

Het aantal online winkels zal dit jaar naar verwachting voor het eerst groter zijn dan het aantal fysieke winkels in de Nederlandse winkelstraten. Nederland telt dan een kleine honderdduizend ondernemers die hun producten en diensten via internet proberen te verkopen, tegenover 95 duizend fysieke winkels. Vooral de grote webwinkels als Bol.com, Thuisbezorgd.nl en Booking.com slokken het meeste marktaandeel op.

De eerste, de grootste, de sterkste

Consumenten kopen steeds meer online, maar alleen de echt grote webwinkels profiteren van de groei. Kunnen in een winkelstraat meerdere zaken hetzelfde product verkopen, op internet vaagt steeds één reus de concurrentie weg. Hoe kan dat?

Dat blijkt uit rondgang van de Volkskrant langs kenners van de online winkelmarkt. Uit verouderde tellingen bleek dat er in 2013 al tegen de 59 duizend webshops waren en gezien de aanhoudende groei verwachten kenners dat het aantal webwinkels in 2015 voor het eerst boven die 95 duizend uitkomt. 'Bij het huidige groeitempo houden we er rekening mee dat er nog dit jaar meer webshops zijn dan fysieke winkels', zegt Floris van der Veen van Casengo, het bedrijf dat jaarlijks een Webwinkel Monitor uitbrengt.

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org hanteert met ruim 50 duizend webwinkels een conservatievere schatting. De brancheorganisatie telt kleine sites zonder inschrijving bij de Kamer van Koophandel bijvoorbeeld niet mee, net zomin als ondernemers die naast hun winkelpand ook een kleine webshop uitbaten. Inclusief deze kleintjes houdt Thuiswinkel.org echter ook rekening met een omslag dit jaar.

Elektronica

Er komen veel webshops bij, maar er haken ook heel veel weer af. Ze merken dat er nauwelijks iets te verdienen valt

Het grote aantal nieuwkomers op de online markt laat zien wat al een aantal jaar in de leeglopende winkelstraten gaande is: klanten kiezen er vaker en vaker voor om hun computer boeken, schoenen en elektronica vanachter de computer aan te schaffen.

In omzetten zijn de webwinkels overigens nog ver verwijderd van het belang van de winkelstraat. Volgens onderzoeksbureau GfK gaven Nederlanders van elke euro die ze spendeerden aan bijvoorbeeld kleding en 'slechts' 16 cent uit achter de computer. Voor huishoudelijke apparaten was dat 21 cent en voor telecomproducten 34 cent.

Uit de omzetcijfers van webwinkels blijkt bovendien dat kleine nieuwkomers op internet nauwelijks kans maken op de onlinemarkt. 'Je ziet dat er onderin de markt veel beweging is', zegt Van Veen. 'Er komen veel webshops bij, maar er haken ook heel veel weer af. Ze merken dat er nauwelijks iets te verdienen valt.'

Dat komt vooral omdat het gros van de markt wordt gedomineerd door internetreuzen - zo lijkt er in elke aparte markt ruimte voor slechts één echt succesvol bedrijf. Zo is Booking.com praktisch onverslaanbaar bij online hotelreserveringen, bij boeken, speelgoed en elektronica domineert bol.com, Uber en AirBnB maken de dienst uit in hun twee takken van sport, en zelfs in een relatief kleine branche als het online verhandelen van drank komt er vaak één winnaar bovendrijven, in dit geval wijnvoordeel.nl.