1599859
© ANP

Waarom u nooit meer Euro Shopper in de schappen van Albert Heijn zult vinden

Albert Heijn gaat zijn Euro Shopperartikelen vervangen door producten van AH Basic. De supermarkt gaat de komende weken beginnen met het vervangen van vijf artikelen. De ongeveer 500 overige artikelen worden in de loop van dit jaar vervangen. Reden voor de verandering is de inconsistentie in prijs en kwaliteit. Ook wil de supermarkt de goedkoopste producten duidelijker profileren naar de klant.

'De onderste lijn van AH schoot tekort', aldus een woordvoerder van het bedrijf, 'Iedere productlijn van ons eigen merk is een antwoord op de vraag van de klant en in het geval van Euro Shopper wil men goedkope producten. Maar het komt voor dat de prijs van Euro Shopperartikelen te dicht tegen de prijs van andere merken aanzit.' Deze producten gaan dus goedkoper worden. De kwaliteit van deze producten verandert volgens de woordvoerder niet. 

Toekomstige prijzen
Producten kunnen dus ook duurder worden maar de woordvoerder wil niets zeggen over de toekomstige prijzen: 'AH Basic blijft de goedkoopste productlijn van Albert Heijn, op prijsveranderingen die in de toekomst plaats kunnen vinden heb ik nu geen zicht.' Of de prijs van een potje van 600 gram hazelnootpasta van de Euro Shopper volgende week nog 1,19 is, blijft dus onduidelijk.  

De aankomende vervanging komt volgens het bedrijf niet voort uit klachten over de kwaliteit van de Euro Shopperproducten. 'De sterke naam van Albert Heijn op de nieuwe producten, wisselende prijs/kwaliteitsverhoudingen en de nieuwe verpakking, zijn samen de reden voor de wijziging', aldus de woordvoerder. Het bedrijf had eerder last van de Engelse namen op de producten van Euro Shopper. 

De producten die deze weken het eerste veranderen zijn: scharreleieren, cornflakes, hazelnootpasta, pannenkoekenmix en Chinese nasi. De overige producten worden nog ontwikkeld en komen zodra deze er klaar voor zijn. De producten blijven grotendeels wel van de zelfde leveranciers komen.