Volkswagenclaim in Nederland voor de rechter
© AFP

Volkswagenclaim in Nederland voor de rechter

Strijd tegen automoloch gevoerd vanuit Amsterdam

Nederland wordt mogelijk het belangrijkste slagveld voor de strijd om schadevergoeding voor benadeelde beleggers in autoproducent Volkswagen.

Lees hier het profiel van de experts die de claim voor BLB&G moeten gaan uitvoeren.

Lees hier het interview met oud-rechter Huub Willems, die een stichting oprichtte om de claims te verzamelen.

Het bekende Amerikaanse claimkantoor BLB&G wil met de Duitse autofabrikant, die vorig jaar een groot dieselschandaal veroorzaakte , een schikking treffen. Die schikking zou bij het gerechtshof van Amsterdam wereldwijd verbindend moeten worden verklaard. De advocaten uit New York zijn in de VS al aangewezen als eerste vertegenwoordiger van benadeelde investeerders.

Bernstein, Litowitz Berger & Grossmann

Advocatenkantoor Bernstein, Litowitz Berger & Grossmann (BLB&G) uit New York - goed voor bijna 30 miljard euro aan schadevergoedingen in andere zaken - kiest voor Nederland vanwege de Wet collectieve afhandeling massaschade. Als een schikking door het gerechtshof in Amsterdam algemeen verbindend is verklaard, kunnen benadeelden zich daarop wereldwijd beroepen. Dat kan handig zijn voor de benadeelden, maar ook voor het schadeplichtige bedrijf. Dat voorkomt zo immers talloze andere claimzaken.

Met die wet loopt Nederland voorop in de wereld. Zelfs de VS, toch bekend om zijn claimcultuur, kent deze mogelijkheid niet. Het advocatenkantoor heeft de voormalige rechter en hoogleraar mr. Huub Willems een juridisch vehikel laten oprichten voor de onderhandelingen: de stichting Volkswagen Investors Settlement. De claimspecialisten financieren de procedure en krijgen bij succes een nog geheim percentage van de opbrengst.

In de VS is het kantoor al aangewezen als eerste vertegenwoordiger van de beleggers die zich door Volkswagen belazerd voelen. Dat bedrijf sjoemelde met de uitstootwaarden van miljoenen dieselauto's, waarna het op de beurs enkele tientallen miljarden aan waarde verloor.

'Centrum voor internationaal recht'

Foundation-woordvoerder Anatoli van der Krans, in dienst van BLB&G, vindt dat de komst van zijn werkgever 'past in de positie van Nederland als centrum van internationaal recht'. 'Het past ook bij het poldermodel, omdat het uitgaat van een schikking tussen partijen. Dit is geen juridisch experiment. Het werkt.'

Contact met Volkswagen is er nog niet geweest, erkent Van der Krans: 'Wij willen eerst zo veel mogelijk institutionele beleggers aan ons binden.' Hij heeft niet alleen moederholding Volkswagen AG op het oog, maar ook dochters Audi, Seat en Skoda. Ook toeleveranciers van Volkswagen en de Nederlandse VW-importeur Pon zijn doelwit.

Als BLB&G ook via de Nederlandse stichting voldoende gedupeerden kan verzamelen, kan het vele miljoenen verdienen met de actie tegen Volkswagen. Van der Krans wil weinig kwijt over de hoogte van de no-cure-no-payvergoeding. 'Die ligt in lijn met wat gebruikelijk is in de VS en in Nederland.'

Wij hebben ervaring in dit soort zaken en hebben een achterban. Dat moeten andere partijen nog aantonen

Paul Coenen (VEB)

Ook president-commissaris Ben Knüppe van de stichting zwijgt. De stichting richt zich op de institutionele aandeelhouders, niet op de particuliere belegger. 'U zult begrijpen dat als een pensioenfonds zich bij ons aanmeldt, we geen standaard instaparrangement hanteren.'

De Nederlandse Vereniging van Effectenbezitters (VEB) bracht vorige week al een dagvaarding uit tegen Volkswagen. Paul Coenen van de VEB ziet geen concurrent in de nieuwe stichting: 'Wij hebben ervaring in dit soort zaken en hebben een achterban. Dat moeten andere partijen nog aantonen.'


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.