Verdwijnt de 'Uni' uit Unilever? 'Unilever wil merken verkopen na overnamepoging Kraft Heinz'
© AFP

Verdwijnt de 'Uni' uit Unilever? 'Unilever wil merken verkopen na overnamepoging Kraft Heinz'

Onder druk van morrende aandeelhouders zet Unilever zijn margarine, waaronder bekende merken als Becel en Blue Band, in de etalage. Dat meldt The Sunday Times.

De verkoop zou bijna 7 miljard euro moeten opbrengen. Volgens de Britse krant zal bestuursvoorzitter Paul Polman deze en andere maatregelen volgende maand bekendmaken. Unilever heeft nog niet op de berichten gereageerd.

Doel van de operatie is het behalen van een snelle winst om de aandeelhouders te behagen. Dat kan door met de opbrengst aandelen terug te kopen of extra dividend uit te keren. Een deel van de aandeelhouders is ontevreden dat Unilever de flirt van Kraft Heinz heeft afgehouden. De Amerikaanse concurrent deed eerder dit jaar een overnamebod van 134 miljard euro.

Volgens een andere Britse krant, The Telegraph, staan de potentiële kopers al in de rij. Daaronder zijn private-equitybedrijven als Bain Capital en CVC , maar ook Kraft Heinz wordt genoemd. Of een eventuele overname gevolgen heeft voor banen in Nederland is nog niet bekend. Blue Band wordt, net als Calvé-pindakaas, in Rotterdam gemaakt. Vakbond FNV was zondagmiddag niet bereikbaar voor commentaar.

Geen verrassing

Voor analisten komt het nieuws over het afstoten van de merken Flora (in Nederland in de winkels als Becel) en Stork (Blue Band) niet als een verrassing. Al sinds Unilever in 2014 zijn broodsmeersels in een aparte divisie onderbracht en op afstand zette, wordt over verkoop gespeculeerd. De multinational valt uiteen in twee delen: levensmiddelen en persoonlijke verzorging. Die laatste tak is op dit moment winstgevender. De groei van de margarine vlakt daarentegen af.

Met de verkoop van de margarinemerken zou Unilever afscheid nemen van zijn historische fundament. Het bedrijf ontstond in 1930 uit een fusie van de Britse zeepfabrikant Lever Brothers en de Nederlandse Margarine Unie. Die peiler staat nu op de tocht.

Ook in andere opzichten markeert het nieuws een trendbreuk: Unilever presenteerde zich altijd als een bedrijf wars van kortademig aandeelhouderskapitalisme. De strategie was gericht op langetermijngroei. Na de overnamepoging van Kraft Heinz gooide de raad van bestuur eind vorige maand, beducht voor een nieuw vijandig overnamebod, radicaal het roer om. Unilever liet in een verklaring weten de opties te onderzoeken om 'versneld aandeelhouderswaarde te creëren'. Ook zou het bedrijf zelf nieuwe overnames overwegen.

Nu wekt de multinational de indruk van een luchtballon in duikvlucht, die in allerijl ballast overboord kiepert. Lang niet iedereen is blij met die ommezwaai. 'Wij steunen uw focus op de lange termijn en op duurzaamheid, ga daar alsjeblieft mee door', schreven de pensioenfondsen PME en PMT in een open brief aan Unilever, gepubliceerd in de Volkskrant.

Minister Dijsselbloem van Financiën riep het voedingsconcern onlangs op een beschermingsconstructie op te tuigen tegen 'de aasgieren, de hyena's die je bedrijf proberen kapot te maken'.

Lees verder

Heinz trekt overnamebod van 134 miljard op Unilever in 
Het Amerikaanse concern Kraft Heinz heeft zondagavond het bod op Unilever ingetrokken. Hiermee is het kortste overnamegevecht in de geschiedenis van het bedrijfsleven al na drie dagen voorbij.

Wat de leek moet weten over de mislukte overname van Unilever
Het was een kort overnamegevecht: het Amerikaanse Kraft Heinz zat dit weekend achter het Nederlands-Britse Unilever aan, terwijl de bedrijfstop van Unilever dit niet zag zitten.

Na overnamebod Kraft Heinz verandert ongerust Unilever radicaal van koers: alles voor de winst
Unilever, geschrokken van de overnamepoging door Kraft Heinz, luidt een radicale beleidswijziging in: het concern dat bekendstaat om zijn langetermijnstrategie, zet alles op alles om de winstgevendheid zo snel mogelijk op te voeren. Dit betekent mogelijk saneringen, het afstoten van minder winstgevende onderdelen zoals de margarinetak of de inkoop van eigen aandelen.