Door stakingen ligt het treinverkeer tijdens de spits vandaag deels plat.
Door stakingen ligt het treinverkeer tijdens de spits vandaag deels plat. © anp

Treinverkeer tussen Den Haag en Zwolle deels plat door staking

Het treinverkeer in Den Haag en Zwolle ligt voor een deel plat omdat personeel op beide stations staakt. Rond 6 uur vanochtend zouden een paar treinen niet zijn vertrokken, maar sommige treinen reden ook wel.

De staking is maandagochtend om 5 uur begonnen en duurt tot 9 uur en kan ook voor het treinverkeer in de rest van het land gevolgen hebben. Volgens een woordvoerster van FNV Spoor vertrekt nu ongeveer de helft van de treinen.

Volgens de NS reden er rond half zeven meer treinen wel dan niet. 'Maar iedere trein die uitvalt is vervelend. We proberen reizigers zo goed mogelijk te helpen en adviseren mensen op tijd naar het station te vertrekken en de reisinformatie goed in de gaten te houden', zei een woordvoerder van het spoorbedrijf.

De actievoerende NS-werknemers willen dat de Nederlandse Spoorwegen weer meebieden op de concessies voor regionale lijnen en ermee stoppen de werkgelegenheid uit de regio's weg te halen.

Conflict opzoeken

De actievoerende NS-werknemers staken omdat de NS niet tegemoetkomt aan een ultimatum van vakbond FNV. Het personeel wil dat de Nederlandse Spoorwegen weer meebieden op de concessies voor regionale lijnen en stoppen met de werkgelegenheid uit de regio's weg te halen.

'Het is menens', zei FNV-bestuurder Henri Janssen bij de aankondiging van de staking. Volgens Janssen zoekt NS bewust het conflict met haar eigen personeel door niet in te gaan op het ultimatum. 'Voor hen is de maat vol.' Dat treinreizigers de dupe worden van de acties is even niet anders. 'Ons rest geen ander middel meer.

De actie is het begin van een estafettestaking. Als NS niet akkoord gaat met de eisen van de vakbond, zullen meer stakingen volgen.

Eisen personeel

Het ultimatum van het NS-personeel omvat een viertal eisen.

1. Werknemers willen dat NS serieus gaat bieden op alle regionale trajecten waarvoor de Nederlandse overheid nieuwe aanbestedingsrondes organiseert. Biedt NS niet meer mee op die trajecten, waarschuwt FNV, dan krijgen buitenlandse staatsbedrijven als Deutsche Bahn en het Franse Veolia een te stevige vinger in de Nederlandse pap.

2. Beperk de meer algemene terugtrekking van NS uit de regio. De treinvervoerder verplaatst steeds meer activiteiten naar de Randstad, waardoor medewerkers worden belast met 'extreme reistijden' van en naar hun werkplek. Bovendien trek je zo banen weg uit regio's waar de werkgelegenheid toch al onder druk staat, meent FNV.

3. Het derde punt betreft de horeca en winkelketens op stations. NS wil de exploitatie hiervan voortaan uitbesteden. Niet alleen loopt Nederland daardoor de nodige inkomsten mis, zegt FNV, ook verdwijnen hierdoor 'echte banen' voor slecht betaalde 'pulpbanen' met weinig zekerheid.

4. Zet voortaan altijd twee conducteurs op dubbeldekkers in. Op dit moment is er op korte dubbeldekkers slechts een conducteur aanwezig. Zowel de conducteurs als de reizigers voelen zich hierdoor onveilig, meent FNV.