Slimme praatpaal HomePod is Apple's eerste nieuwe gadget in drie jaar
© Apple

Slimme praatpaal HomePod is Apple's eerste nieuwe gadget in drie jaar

De HomePod is een slimme speaker. Het kastje speelt niet alleen muziek af, maar kan ook reageren op spraakopdrachten. Apple betreedt hiermee de arena waarin Amazon en Google de dienst uitmaken.

Gaat het grafische scherm verdwijnen?

Jarenlang hebben we met apparaten gecommuniceerd via een grafische interface: het tikken van opdrachten of het klikken op icoontjes. Maar tegenwoordig praten we steeds vaker tegen apparaten. De huiskamer is hierbij het nieuwe strijdtoneel. (+)

De speaker werd op Apple's jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars aangekondigd. Drie jaar geleden was de Apple Watch de laatste echt nieuwe gadget van Apple. Het horloge is er sindsdien nog niet in geslaagd een groot verkoopsucces te worden, al heeft het wel een groot deel van de markt in handen.

Van de slimme thuisspeaker wordt meer verwacht. Volgens marktonderzoeksbureau eMarketer zullen dit jaar alleen al in de Verenigde Staten maandelijks minimaal 35 miljoen mensen een dergelijk praatkastje gaan gebruiken. Dat is een verdubbeling van de voorspelling voor het afgelopen jaar.

Nu nog maken Amazon (met de Echo) en Google (de Home) de dienst uit met respectievelijk 70 en 30 procent van de markt. Amazon heeft hierbij het voordeel van het feit dat dit bedrijf in 2015 de eerste was; Google volgde vorig jaar. Centraal element bij al deze speakers is de door kunstmatige intelligentie aangedreven spraakassistent. Alle grote techbedrijven hebben hier de afgelopen jaren zwaar in geïnvesteerd. Apple heeft natuurlijk - sinds 2011 - Siri, maar deze wordt minder hoog aangeslagen dan Assistant van Google, Cortona van Microsoft en Alexa van Amazon. Deze laatste drie werken met veel meer externe programma's samen dan de traditioneel meer naar binnen gerichte Siri van Apple. Siri heeft wel als voordeel dat het al door heel veel mensen op hun iPhone wordt gebruikt. De assistent is momenteel beschikbaar op 375 miljoen apparaten.

Sonos en Spotify

De HomePod moet net als zijn concurrenten allerlei opdrachten kunnen begrijpen en uitvoeren (denk aan: het nieuws of weerbericht voorlezen, verkeersinformatie geven of de lampen aanzetten), maar Apple zet zijn nieuwe hebbedingetje daarnaast neer als een heel goede speaker. Hiermee probeert de fabrikant zich ook af te zetten tegen de stevige concurrentie. In de woorden van Apple-baas Tim Cook: de HomePod zal thuisaudio opnieuw uitvinden. In die zin zal hij tegelijkertijd moeten concurreren met bijvoorbeeld Sonos, dat de markt  heeft opengebroken met gebruiksvriendelijke, fraaie (maar domme) boxen.

Het is geen verrassing dat Apple's eigen muziekdienst Apple Music, naast Siri, een ander centraal onderdeel van het ecosysteem van HomePod is. En hiermee is tegelijkertijd een derde strijdtoneel genoemd: dat van de muziekdiensten. Net als Spotify doet Apple de belofte dat het de muziekliefhebber kan bedienen met verrassende nieuwe muziek op basis van de muzieksmaak van de bezitter.

Duur

Goedkoop is de HomePod niet in vergelijking met de apparaten van Amazon en Google: 350 dollar (311 euro) ten opzichte van 180 dollar voor de Echo en 130 voor het kastje van Google. Geen van deze apparaten is overigens al in Nederland te koop. De HomePod ligt vanaf december in de schappen, te beginnen in de Verenigde Staten, Engeland en Australië. Een hoge prijs hoeft geen beletsel te zijn voor succes, zo heeft Apple in het verleden met bijvoorbeeld de iPhone en de iPad bewezen.