Kleine winkeliers krijgen te vaak hoge en moeilijk controleerbare servicekosten in rekening gebracht door hun verhuurder.
Kleine winkeliers krijgen te vaak hoge en moeilijk controleerbare servicekosten in rekening gebracht door hun verhuurder. © ANP

Servicekosten nekken kleinere winkeliers

Detailhandel Nederland wil strakkere regels voor het bepalen van servicekosten. Kleine winkeliers krijgen volgens de brancheorganisatie te vaak hoge en moeilijk controleerbare servicekosten in rekening gebracht door hun verhuurder.

Interview Dries Boussatta

Ondernemer en oud-voetballer Dries Boussatta stapt naar de rechter vanwege de hoge huur van zijn panden. Lees het interview hier.

Ook moet er een einde komen aan de 'perverse' manier waarop veel verhuurders hun vastgoedbeheerders betalen. 'Die krijgen 3 tot 5 procent van de servicekosten', zegt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland. 'Beheerders hebben er dan alle baat bij servicekosten zo hoog mogelijk te laten uitkomen, ten koste van winkeliers.'

De brancheorganisatie zegt dat naar aanleiding van een rechtszaak die vandaag dient bij de Amsterdamse rechtbank. Oud-voetballer Dries Boussatta staat tegenover vastgoedbeheermaatschappij WPM. Boussatta is de eigenaar van espressoketen BuonGiorno, met zes vestigingen in Amsterdam-West. Bij zijn zaak aan het Amsterdamse Bos en Lommerplein heeft hij net als veel ander ondernemers aan het plein te maken met grote naheffingen voor servicekosten van WPM. Vooral door onverklaarbaar hoge stookkosten.

'We zien vaker voorbeelden van hoge en oncontroleerbare energierekeningen', zegt Ponjee van Detailhandel Nederland. 'Vaak zijn er ook problemen met het serviceniveau in winkelcentra. Dan worden er bij voorbeeld wel beveiligers beloofd en betaald, maar hoeveel beveiligers de huurders daarvoor krijgen is onduidelijk.'

Zware tijden in de retail

De brancheorganisatie ziet de laatste tijd steeds vaker dat winkeliers gezamenlijk een bureau inschakelen om hun servicekosten na te rekenen. Daarbij blijkt vaak dat er vreemde dingen in de rekening verborgen zitten. Veel kleine ondernemers hebben de tijd en de energie niet om zich daarmee bezig te houden, zegt Ponjee. 'Het zijn zware tijden in de retail, ze hebben hun handen al vol aan de zaak.'

Uiteindelijk is het ook in het belang van verhuurders dat de servicekosten voor hun huurders zo laag mogelijk zijn, stelt Ponjee. 'Hogere kosten betekent dat er minder geld over blijft om de huur te betalen.'

'Er is altijd een hoop heibel over onduidelijke servicekosten', zegt ook directeur Frank van Blokland van de vereniging van institutionele beleggers in vastgoed (IVBN). 'Een paar jaar geleden hebben wij daarover al samen met Detailhandel Nederland een leidraad geschreven voor onze leden. Bij de meeste grote winkelcentra is het inmiddels goed geregeld, maar bij veel kleine en middelgrote centra kan het nog altijd beter en dat staat bij ons op de agenda.'

Er moet een einde komen aan de 'perverse' manier waarop verhuurders hun vastgoedbeheerders betalen

Bij de IVBN denken ze dat de perverse prikkel in het beloningssysteem voor beheerders wel meevalt. 'Energiekosten zijn inmiddels bijvoorbeeld uitgezonderd, daar worden beheerders vooral beloond als ze de kosten omlaag krijgen.' Volgens Van Blokland is de kern van de meeste conflicten rondom servicekosten dat voorschotten te hoog of te laag zijn en de afrekening veel te laat komt. 'Dan worden winkeliers ineens geconfronteerd met grote bedragen, wat natuurlijk heel vervelend is.'

WPM wil niet inhoudelijk reageren op de kwestie.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.