Exterieur van het hoofdkantoor van Achmea.
Exterieur van het hoofdkantoor van Achmea. © ANP

Schadeverzekeraars mogen premies toch verhogen bij stilzwijgende verlenging

Schadeverzekeraars mogen de premies ook bij stilzwijgende verlenging van de verzekering verhogen - zelfs met meer dan 10 procent. Dat heeft de beroepscommissie van klachteninstituut Kifid vrijdag bepaald. Volgens het Kifid zijn verzekerden voldoende beschermd tegen premiestijgingen, omdat verzekeraars hen doorgaans ruim van tevoren informeren over een eventuele premieverhoging. Klanten die het daarmee oneens zijn kunnen hun contract bovendien maandelijks opzeggen.

Aanleiding voor de uitspraak van de beroepscommissie was een zaak die door twee klanten van verzekeraars Achmea en Meeùs bij het Kifid was aangespannen. De klant van Achmea kreeg te horen dat de premie van zijn stilzwijgend verlengde verzekeringspakket met 20 procent omhoog zou gaan, terwijl de klant van Meeùs plots 173 procent extra premie voor zijn bromfietsverzekering moest betalen. 'Exorbitante premieverhogingen', vonden zij.

Het Kifid gaf hen in eerste instantie gelijk en stelde om die reden voor het eerst een plafond vast voor het stilzwijgend verhogen van de verzekeringspremie. Die mocht bij automatische verlenging van de polis maximaal 10 procent stijgen. Hierdoor moesten niet alleen Achmea en Meeùs het teveel betaalde bedrag aan hun twee klanten teruggeven, maar was de hele schadebranche voortaan gebonden aan een maximale premieverhoging bij automatisch verlengen.

Vrijdag werd Achmea, dat om principiële redenen in beroep was gegaan, door de Commissie van Beroep van het Kifid alsnog in het gelijk gesteld. Hiermee veegt het klachteninstituut zijn eerdere uitspraak definitief van tafel. Volgens de Beroepscommissie van het Kifid stellen verzekeraars klanten altijd op de hoogte van premie-aanpassingen en laten zij klanten ook altijd maandelijks opzeggen. Daardoor is 'voldoende evenwicht in rechten en plichten van verzekeraar en verzekerde'.

Het Verbond van Verzekeraars steunde Achmea in het hoger beroep en is dus tevreden met deze uitspraak. 'Bij een premiestijging van meer dan 100 procent snap ik heel goed dat een klant "huh?" denkt', zegt woordvoerder Rudi Buis. 'Maar wie ontevreden is hoeft maar één ding te zeggen: 'Dag, ik ga naar een ander'.'

Een bakker mag de prijs van zijn broden ook van de een op de andere dag naar 8 euro verhogen

Bovendien komen exorbitante verhogingen volgens het Verbond van Verzekeraars alleen voor als het financiële risico sterk is toegenomen, bijvoorbeeld bij een toename van hevige hagelbuien door klimaatverandering. Buis: 'Verder gooit niemand zomaar zijn prijzen omhoog, want op de schademarkt is de concurrentie moordend. Door al die online prijsvergelijkers stappen mensen makkelijk over. Het verhogingsplafond was dus eigenlijk een oplossing voor een niet bestaand probleem.'

Omdat de verzekeringsmarkt een vrije markt is, was de zaak bij het Kifid echter ook een principiële kwestie, vertelt Buis. 'Een bakker mag de prijs van zijn broden ook van de een op de andere dag naar 8 euro verhogen. Natuurlijk loopt hij dan het risico dat niemand zijn producten nog koopt, net als bij veel te dure verzekeringen. Maar dat moet die bakker dan lekker zelf weten.'