De zelfrijdende auto van Google.
De zelfrijdende auto van Google. © AP

Rapport smeert Google Car in met pek en veren: 'Dit is disruptieve innovatie'

De zelfstandig rijdende auto van Google dreigt zijn Europese evenknie in de wielen te rijden. Robotauto's als die van Google dragen minder bij aan een betere doorstroming en duurzaamheid dan de zogenoemd coöperatieve auto waaraan in Europa gewerkt wordt. De robotauto moet daarom niet zomaar worden toegelaten op de weg, stelt een rapport van het Rathenau Instituut, dat morgen verschijnt.

De ontwikkeling van de auto die zelfstandig zijn weg door het verkeer vindt, gaat snel. Google verwacht zijn versie binnen enkele jaren op de markt. De voordelen zijn groot, schrijven onderzoekers van het Rathenau Instituut. Maar de zelfstandig rijdende auto kent volgens het rapport Tem de robotauto ook flinke nadelen ten opzichte van het type dat in Europa wordt ontwikkeld. Hier wordt gewerkt aan auto's die voorlopig niet geheel zelfstandig kunnen rijden, maar die met elkaar communiceren. Daardoor weten ze bijvoorbeeld wanneer en hoe hard een voorligger remt, en kunnen ze dichter op elkaar rijden. Door in 'treintjes' te rijden, worden wegen beter benut, wat de kans op files verkleint. Treintjes vergen ook minder brandstof.

De opkomst van de robotauto zien de onderzoekers als een 'disruptieve innovatie' - een vernieuwing die een andere in de weg zit. Als er straks twee typen slimme auto's rondrijden in Nederland, worden veel voordelen van de coöperatieve auto volgens hen teniet gedaan. De Google-auto volgt een heel ander pad, zegt onderzoekster Linda Kool: 'Hij communiceert niet met andere auto's.'

Bij veel mensen leeft volgens mede-onderzoeker Jelte Timmer het idee dat beter voor robotauto's gekozen kan worden, vanwege hun technologische voorsprong. Maar dat is niet in het belang van Nederland, omdat ons land juist gebaat is bij het terugdringen van files en uitstoot. Bovendien is Nederland een van de voorlopers bij coöperatieve auto's, zegt Timmer. Als de ontwikkeling daarvan wordt stopgezet, zouden de grote investeringen bovendien niet kunnen worden verzilverd.

Niet tegenhouden

De Google-auto moet niet worden tegengehouden, stelt Timmer. 'De overheid moet voorwaarden opstellen, zodat hij dezelfde communicatieve vaardigheden krijgt als de coöperatieve auto.' Daardoor kan hij naadloos aansluiten in het 'Europese' treintje, en kan beter worden geprofiteerd van de voordelen.

Google wilde gisteren nog niet reageren op de bevindingen van het Rathenaurapport. Het concern stelt dat autonoom rijdende auto's zeker een bijdrage zullen leveren aan het verminderen van opstoppingen, met name in steden, onder meer doordat er minder auto's hoeven rond te rijden op zoek naar een parkeerplaats. We zitten nog lang niet in een fase waarin deze auto's beschikbaar komen voor de consumentenmarkt, aldus een woordvoerder. 'Het is dan ook te vroeg om conclusies te trekken over wat voor software en technologie we uiteindelijk zullen gebruiken.'

TomTom kondigde gisteren aan dat het gaat samenwerken aan zelfsturende auto's met de Duitse autofabrikant Volkswagen. Het Amsterdamse bedrijf zal zich vooral richten op het verbeteren van kaartinformatie. Die moet volgens TomTom gedetailleerder en actueler om bruikbaar te zijn voor robotauto's.