Occasion steeds vaker import - vooral compacte auto's als Renault Clio en Opel Corsa zijn gewild
© Marcel van den Bergh

Occasion steeds vaker import - vooral compacte auto's als Renault Clio en Opel Corsa zijn gewild

Een tweedehandsauto komt steeds vaker uit het buitenland. De import is nodig om het tekort aan compacte occasions in Nederland op te vangen, meldt Bovag.

Vooral de Renault Clio, de Opel Corsa en de Volkswagen Golf kwamen afgelopen jaar met duizenden ons land in

In de eerste vijf maanden van dit jaar reden er ruim 98 duizend gebruikte auto's onze grens over, op weg naar hun nieuwe eigenaar. Vorig jaar waren dat er nog ruim 80 duizend, een stijging van 22 procent. 'Het is een bepaald type auto waarvan de spoeling veel dunner is geworden', zegt Aart de Jong, verkoopleider van autobedrijf Van Schaik in Leeuwarden. 'Het duurdere segment is gewoon gelijk gebleven.'

Vooral de Renault Clio, de Opel Corsa en de Volkswagen Golf kwamen afgelopen jaar met duizenden ons land in. 'Compacte auto's en gezinsauto's op benzine van maximaal vier jaar oud zijn erg gewild', zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. Het binnenlandse aanbod komt niet overeen met de vraag. 'De krapte is deels het gevolg van de crisis. In die jaren verkochten we soms wel 100 duizend nieuwe auto's minder per jaar', zegt De Waal. 'Die auto's mis je nu op de occasionmarkt.'

Dat tekort werd nog eens vergroot door de export van middenklassenauto's, zegt De Jong. 'Doordat de Belastingdienst de rest-BPM teruggeeft als een auto wordt geëxporteerd werd export uit Nederland heel lucratief.' Toch is het niet zo dat er nauwelijks meer tweedehandsauto's uit Nederland te vinden zijn. 'Er is vooral een mismatch', zegt De Waal. Een groot deel van de Nederlandse tweedehandsauto's was voorheen een leasebak. De Waal: 'Vanaf 2008 zijn zuinige auto's fiscaal gestimuleerd. Sindsdien zijn veel leaseauto's hybrides of kleine diesels.' Maar voor die auto's is weer geen vraag omdat ze relatief duur zijn voor particulieren, legt De Waal uit.

Om de 'mismatch' in vraag en aanbod op te vangen, worden auto's in het buitenland gehaald. Met name auto's die voorheen een Duits kenteken droegen zijn populair. Uit cijfers van onderzoeksbureau VWE blijkt dat ruim 60 procent van de geïmporteerde auto's uit Duitsland komt, gevolgd door België en Frankrijk.