De nieuwe BMW 5-Serie in Shanghai.
De nieuwe BMW 5-Serie in Shanghai. © EPA

Nieuwe BMW 5-serie zit vol met elektronische noviteiten

Blik test auto's, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Eigenlijk ging Blik ervan uit dat rijden niet aangenamer kon. Tot de BMW 5-serie zich aandiende. Wel even de tijd nemen voor de optielijst.

Gereden BMW 530i sedan

Prijs euro 86.425 (vanafprijs euro 62.296)

Motor 2-liter, benzine, 251 pk

Verbruik vlg opgave 1 op 14

Uitstoot 132 gram CO2 per kilometer.

Gereden Mini Cooper S All4 Clubman

Prijs euro 57.552 (vanafprijs euro 44.000)

Motor 2-liter, benzine, 192 pk

Verbruik tijdens test 1 op 14

Uitstoot 159 gram CO2 per kilometer

Geinig hoor BMW, de mogelijkheid om met handgebaren de hifi-installatie ('autoradio' durven we we de Harman Kardon niet te noemen) te bedienen, maar nu kunnen de kinderen vanaf de achterbank dus ook het volume aanpassen door met hun vingers in de lucht te cirkelen. Of skippen ze een track door met twee vingers te prikken. Bijzonder geavanceerd. Maar voor je het weet, dendert AJR's Weak weer door de cabine.

De nieuwe BMW 5-serie zit, zeker voor wie enthousiast door de optielijst is gegaan, volgepakt met elektronische noviteiten. Zo bevat het een variant van Find my iPhone om de auto terug te vinden, kun je op een warme dag op afstand de ventilator alvast aanzetten, kan hij foto's maken van zijn omgeving en die naar je smartphone sturen (voor een heterdaadje) en kun je de stereo dus bedienen door een soort luchtgitaar te spelen.

De stoet foefjes is lang: de navigatie neemt automatisch het adres van een naderende afspraak over uit de digitale agenda. Je kunt de auto een notitie sturen, zodat deze je bij het instappen eraan herinnert nog even aardappels te scoren. En je kunt hem met de sleutel (zelf al bijna een smartphone) in- en uitparkeren terwijl je buiten met de handen in de zakken staat toe te kijken. Maakte ook indruk op het nageslacht. ('Mag ik ook eens?' Ben je gek, zeiden we, want we hadden geen idee of voor sleutelbediening ook een rijbewijs nodig is.)

Lange tijd dacht Blik dat rijcomfort niet veel beter kon. Fout, bewijst de nieuwe 5-serie

Autosleutel met kleurentouchscreen

Nog niet eerder gezien: de autosleutel met kleurentouchscreen en internetverbinding. Met de 'sleutel' van de 5-serie kan de eigenaar op afstand zien of deuren en ramen dicht zijn en de motorolie op peil is. Het apparaat laadt zichzelf draadloos op met inductie; leg hem in het laatje in de middenconsole en de accu wordt bijgevuld. Je kunt er alleen niet mee bellen.

Het lenen van een testauto voor Blik-redacteuren is sinds een tijdje ingrijpend veranderd door alle technologie die fabrikanten in hun wagenpark stoppen. Vroeger kreeg je bij de importeur de sleutels van de receptionist ('Je redt je er wel mee hè? Veel plezier!') en was je binnen vijf minuten op pad. Nu kregen we een uitleg van drie kwartier en zelfs toen waren nog niet alle mogelijkheden besproken van de optielijst ter lengte van de Dode Zeerollen (en die optelde tot 19.216 euro ex. btw en ex. bpm).

Een van die opties is de rijassistent die automatisch de snelheid aanpast aan het overige verkeer, zachtjes meestuurt om de auto binnen de belijning te houden en uitwijkt als iemand naast je te dichtbij komt. Mooi is dat de snelheidsassistent gekoppeld is aan de bordenherkenner. Constateert die een verandering van de limiet, dan is een tikje op de stuurtuimelaar voldoende om de snelheid naar de wettelijke limiet te brengen. Ook prettig is dat je kunt instellen of je standaard een paar kilometer sneller of langzamer wilt rijden dan toegestaan. Het zijn kleine verbeteringen die deze hulpsystemen prettiger maken.

Lange tijd dacht Blik dat rijcomfort niet veel beter kon. Fout, bewijst de nieuwe 5-serie. Het is verbazingwekkend hoe het onderstel van deze auto telkens een balans vindt tussen comfort en dynamiek. Dat merk je als je bijvoorbeeld een spoorbaan of tramrails oversteekt. In elke andere auto hoor je dan kebonkkebonkkebonk. Een geluid als een natuurwet.

Denk niet dat deze Duitser wollig is: neem een scherpe bocht en de 5 is dankzij het actieve dempingsysteem plotseling strak als Dave Roelvink

Niet in de 5. Daar hoor je een vaag zoevezoevezoef. Bijna nog ongelooflijker is hoe je dit soort hobbels voelt: meer als suggestie dan dat je door elkaar geschud wordt. Denk niet dat deze Duitser wollig is: neem een scherpe bocht en de 5 is dankzij het actieve dempingsysteem plotseling strak als Dave Roelvink. Rijden is zo plezierig dat de autonome BMW wat ons betreft best op zich mag laten wachten.

Mild verdrietig zijn we over het gestage uitsterven van BMW's zescilinders. Deze 530i, die tot voor kort nog zo'n motor had, heeft nu een viercilinder. Dat is in auditief opzicht jammer, want weinig motoren klinken mooier dan de zes-in-lijn van BMW. Aan de andere kant is de viercilinder zo goed als onhoorbaar en is hij trillingvrij. Vermogen en trekkracht stromen overvloedig. Rijd beheerst en je haalt 1 op 14, ook een natuurwet in autoland.

BMW lijkt weinig haast te maken met een volledig elektrische 5-serie. Begrijpelijk, als je het spel met zuigers en drijfstangen zo goed begrijpt. Toch is het jammer dat het concern het er na de uitstekende i3 een beetje bij heeft laten zitten, misschien omdat het geld toch wel binnenstroomt. Maar nu de heerlijke zescilinders zo goed als uitgestorven zijn, zouden we liever helemaal elektrisch zoeven. Kan dat snel, BMW? Dan zullen we niet zeuren dat jullie ook raketten moeten gaan maken.