Wall Street, New York
Wall Street, New York © AFP

Misleiding van klanten kost grootste banken tientallen miljarden

De tien grootste bankconcerns ter wereld hebben de afgelopen jaren voor tientallen miljarden dollars aan boetes gekregen voor een verkeerde omgang met klanten. Dat meldt de Britse krant Financial Times op basis van gegevens van onderzoeksbureau Corlytics.

Volgens de onderzoekers kregen de Amerikaanse en Europese grootbanken tussen 2009 en 2015 voor in totaal 150 miljard dollar (134 miljard euro) aan boetes opgelegd door toezichthouders. Daarvan was 43 miljard dollar toe te schrijven aan verkeerd gedrag richting klanten, zoals misleiding rond beleggingen en onduidelijke communicatie richting leners.

Het onderzoek van Corlytics richtte zich op Barclays, Bank of America, Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, HSBC, JPMorgan Chase, Morgan Stanley en UBS. Volgens de Financial Times hebben de boetes van de afgelopen zeven jaar een zware tol van de banken geëist: ze zouden gezamenlijk zo'n 14 procent van hun eigen vermogen hebben gekost.

Recordschikking in Fortis-zaak
Op eigen bodem spelen misleidingen rond beleggingen door banken en verzekeraars ook. Half maart werd duidelijk dat verzekeraar Ageas, de opvolger van het in 2008 ineengestorte financiële conglomeraat Fortis, de grootste schikking ooit in Europa aan gedupeerde Fortis-aandeelhouders voorstelde. Wie tussen 28 februari 2007 en 14 oktober 2008 een Fortis-aandeel had, kan in aanmerking komen voor compensatie. In totaal gaat het om 1,204 miljard euro.

Volgens beleggers misleidde en bedroog de Fortis-top door de eigen financiële situatie rooskleurig voor te stellen terwijl het concern op de rand van een faillissement stond. Was Fortis eerlijk geweest, zeiden de gedupeerden, dan hadden we nooit de Fortis-aandelen gekocht die ons zo'n groot verlies hebben opgeleverd. Zo verzweeg Fortis dat het voor miljarden aan Amerikaanse rommelhypotheken bezat, die kort daarna niets waard bleken. Op 5 juni 2008 zei Fortis-topman Jean-Paul Votron, naar later bleek volkomen ten onrechte, over het concern: 'De solvabiliteit is op plan en sterk.'

Met de schikking van gisteren komt er een voorlopig einde aan alle Fortis-gerelateerde rechtszaken. Ageas-topman Bart De Smet noemt de schikking van 1,2 miljard 'eerlijk en redelijk'. Hij wil er een 'onzekere en moeilijke periode' mee afsluiten, maar benadrukte dat de Europese recordschikking niet betekent dat Ageas waaraan dan ook schuld erkent. We doen dit 'zonder toe te geven iets verkeerd te hebben gedaan', aldus een persverklaring van de verzekeraar.