1515280

Microsoft opent het vuur op Google

Microsoft gaat inzetten op privacy om met zijn Outlook.com-mailservice een vuist te kunnen maken tegen Gmail van Google. In een grootscheepse campagne - met de titel Don't get scroogled by Gmail - gaat de Windows-maker gebruikers wijzen op het feit dat Google mailtjes scant en op basis van de inhoud met advertenties komt.

Stefan Weitz van Microsoft in een persverklaring: 'Wij vinden met Outlook.com dat privacy niet te koop mag zijn. Mensen zouden zelf de controle moeten hebben over wat anderen wel en niet kunnen lezen. En dan maakt het niet uit of het over privégesprekken gaat of gevoelige bankdata. Je laat de postbode ook niet in je brieven kijken, waarom Google wel?'

Mark Jansen van Google Benelux laat in een reactie weten: 'Advertenties houden Google en veel van de websites die Google aanbiedt, gratis. We werken er hard aan om ervoor te zorgen dat advertenties veilig zijn, niet hinderlijk en relevant.'

Jansen meldt dat e-mails of informatie van Google account niet worden gelezen. 'Een geautomatiseerde wiskundige formule - vergelijkbaar met hetgeen we gebruiken voor Priority Inbox en het filteren van spam- bepaalt welke advertenties we tonen.'