Drukte op station Den Haag CS vorig jaar door minder treinen.
Drukte op station Den Haag CS vorig jaar door minder treinen. © ANP

Maandag flinke overlast voor treinreizigers verwacht door staking NS-personeel

Treinreizigers krijgen maandagochtend flink last van stakend NS-personeel. Tussen vijf en negen uur leggen werknemers van de treinvervoerder het werk neer op de stations Den Haag Centraal en Zwolle, waardoor er vanaf die locaties minder of geen treinen zullen rijden. Het personeel staakt omdat de NS niet tegemoetkomt aan een ultimatum van vakbond FNV. 'Het is menens', zegt FNV-bestuurder Henri Janssen.

Volgens Janssen zoekt NS bewust het conflict met haar eigen personeel door niet in te gaan op het ultimatum. 'Voor hen is de maat vol.' Dat treinreizigers de dupe worden van de acties is even niet anders. 'Ons rest geen ander middel meer. Om de treinreizigers zo min mogelijk tot last te zijn kondigen we het nu al aan, zodat er genoeg tijd is om naar een alternatieve reis te kijken.'

Daarnaast delen de stakende NS-werknemers koffie en koeken uit aan reizigers die dit weekend niets van de actie meekrijgen en maandagochtend op de stations moeten wachten. De actie is het begin van een estafettestaking. Als NS niet akkoord gaat met de eisen van de vakbond, zullen meer stakingen volgen.

'Extreme reistijden'

Werknemers eisen dat de treinvervoerder serieus gaat bieden op regionale trajecten

Het ultimatum, dat de FNV op 31 mei namens het NS-personeel verstuurde, omvat een viertal eisen. Ten eerste willen de werknemers dat de treinvervoerder serieus gaat bieden op alle regionale trajecten waarvoor de Nederlandse overheid nieuwe aanbestedingsrondes organiseert, zoals het noordelijke traject in Groningen en Friesland. Biedt NS niet meer mee op die trajecten, waarschuwt FNV, dan krijgen buitenlandse staatsbedrijven als Deutsche Bahn en het Franse Veolia een te stevige vinger in de Nederlandse pap. In 2025 loopt de NS dan het gevaar ook het hoofdrailnet aan de buitenlandse partijen te verliezen, zegt Janssen.
 
De tweede FNV-eis, die nauw samenhangt met de eerste, is de meer algemene terugtrekking van NS uit de regio. De treinvervoerder verplaatst steeds meer activiteiten naar de Randstad, waardoor medewerkers worden belast met 'extreme reistijden' van en naar hun werkplek. 'We hebben het dan over werknemers die reisinformatie verstrekken of het rijden van de treinen coördineren. Wie dat eerst vanuit bijvoorbeeld Maastricht deed, moet dat nu in Eindhoven doen. Dat is zo anderhalf extra reistijd van en naar het werk.' Bovendien trek je zo banen weg uit regio's waar de werkgelegenheid toch al onder druk staat, aldus Janssen.

Twee conducteurs op dubbeldekkers

Volgens ons zijn er nog voldoende aanknopingspunten om te blijven praten

NS-woordvoerder

Het derde punt betreft de horeca en winkelketens op stations. NS maakt jaarlijks 70 miljoen winst met de exploitatie van de eigen winkelformules, maar het bedrijf wil deze werkzaamheden voortaan uitbesteden. Niet alleen loopt Nederland daardoor de nodige inkomsten mis, zegt de vakbondsbestuurder, ook verdwijnen hierdoor 'echte banen' voor slecht betaalde 'pulpbanen' met weinig zekerheid. Tot slot eisen de werknemers dat NS voortaan altijd twee conducteurs op dubbeldekkers inzet. Op dit moment is er op korte dubbeldekkers slechts een conducteur aanwezig. Zowel de conducteurs als de reizigers voelen zich hierdoor onveilig, meent FNV. Ook is het traplopen volgens de vakbond een slijtageslag voor de knieën en heupen van conducteurs.
 
Volgens NS-woordvoerder Martijn Kamans past het wegblijven uit de regio en het uitbesteden van de exploitatie van winkelformules bij de strategie van de treinvervoerder om zich volledig te richten op het hoofdrailnet. De deadline voor de aanbesteding op het noordelijke traject is bovendien reeds verstreken, zegt hij. Tweede conducteurs worden al ingezet 'waar ze net hardst nodig zijn', op risicolijnen en uitgaansavonden. Kamans betreurt de aangekondigde stakingen door de vakbondsleden binnen de NS. 'Volgens ons zijn er nog voldoende aanknopingspunten om te blijven praten. Het is vervelend dat reizigers hier hinder van gaan ondervinden.'