Luxe kleurpotloden zijn nauwelijks aan te slepen
© Ton Koene

Luxe kleurpotloden zijn nauwelijks aan te slepen

Een 108-delige Faber Castell-kleurpotlodenset à 250 euro? Niet leverbaar. De Polychromos Assorti Kist met 122 hoogwaardige kleurpotloden dan? Zelfde verhaal: niet leverbaar. Nu de kleurboekenrage onder volwassenen volledig is losgebarsten, merken ook de aan kleuren gelieerde bedrijven dat het goed gaat. Vooral luxe kleurpotloden zijn nauwelijks aan te slepen.

Kleurboeksucces

Sylvia Witteman schreef in september vorig jaar over het succes van het kleurboek voor grote mensen. Lees hier haar column (+). En samen kleuren is samen onthaasten. Sommigen pakken het kleurpotlood op advies van de dokter om hun burn-out te boven te komen. Lees hier het artikel (+)

Het is al bijna anderhalf jaar dé manier om, binnen de lijntjes, te onthaasten. Kleuren is gemakkelijk, zo is het idee, het herinnert aan een onbezorgde kindertijd waarin de klok nog geen levens regeerde, maar vooral: het gebeurt niet op een iPhone- of iPadscherm. Vanwege de meditatieve werking worden sommige kleurpotloden zelfs op doktersadvies ter handen genomen, als een heus wapen in de strijd tegen de burn-out.

Die populariteit is nu ook duidelijk terug te zien in de jaarcijfers van bedrijven in de branche. Zo melden vrijwel alle producenten van kleurpotloden - het Duitse Faber Castell, het Nederlandse Bruynzeel, het Zwitserse Caran D'Ache - dat ze imposante plussen halen. Ook de tussenhandelaars spinnen veelvuldig garen bij de rage. 'Dat kleuren voor volwassen heeft voor een complete gekte gezorgd op de markt voor kleurpotloden', zegt Ruben Lagerwaard van Discountoffice.nl, de website achter kleurpotlodenwinkel.nl.

Goed nieuws voor uitgevers

Hét premiummerk onder de kleurpotloden bijvoorbeeld, Faber Castell, was de afgelopen maanden nauwelijks leverbaar.

'Het gaat goed bij alle bedrijven, maar vooral de wat meer luxe merken kunnen de vraag nauwelijks bijbenen. Hét premiummerk onder de kleurpotloden bijvoorbeeld, Faber Castell, was de afgelopen maanden nauwelijks leverbaar. De fabriek kon het gewoon niet aan. De Nederlandse importeur van dat merk had zelfs omzetplussen van rond de 80 procent.'

De populariteit van de hobby is goed nieuws voor uitgevers. Zo stonden in december vijf kleurboeken in de bestseller- toptien van internetreus Amazon. En sinds uitgeverij BBNC in 2013 de 'Enige echte kleurboek voor volwassenen'-reeks op de markt bracht, verkocht het in Nederland al een miljoen exemplaren.

Ook mediabedrijf TMG, dat woensdag de jaarcijfers presenteerde en de omzet op vrijwel alle vlakken zag teruglopen, doet het vrijwel alleen goed op het bedrijfsonderdeel dat kleurboeken voor volwassenen verkoopt. Hetzelfde gold afgelopen jaar voor Barnes & Noble, de boekenketen van de VS, en de Britse boekwinkel WH Smith. Van fysieke boeken moeten beide het niet meer hebben. De echte winst zit bij kleurboeken voor volwassenen.