Lange rijen op Schiphol tijdens mei- en zomervakantie
© ANP

Lange rijen op Schiphol tijdens mei- en zomervakantie

Reisorganisaties en KLM klagen over de steeds langere wachtrijen voor de veiligheids- en paspoortcontroles op Schiphol. De luchthaven is niet goed berekend op de snelle groei van het aantal vliegreizigers en de aanscherping van de veiligheidscontroles, klagen de Schiphol-gebruikers.

Vorig jaar zomer werd er voor het eerst geklaagd over de extreem lange wachttijden bij de handbagagecheck op de Amsterdamse luchthaven. In het hoogseizoen moesten reizigers soms uren in de rij staan voordat ze gecontroleerd werden. Dit jaar dreigt in de voorjaars- en zomervakantie hetzelfde te gebeuren, zei KLM-directeur Pieter Cornelisse dinsdag in De Telegraaf. Volgens hem zijn de rijen soms zo lang, dat passagiers het risico lopen hun vlucht te missen.

Het personeelstekort bij de marechaussee, die de paspoortcontrole op Schiphol uitvoert, is een van de oorzaken van de lange wachtrijen. De marechaussee heeft toegezegd dit jaar 135 man en vrouw extra vrij te maken voor de luchthavencontroles, maar dat is waarschijnlijk niet voldoende. Schiphol denkt op drukke dagen 400 controleurs extra nodig te hebben om de wachtrijen te beperken.

Personeelstekort bij de marechaussee is een van de oorzaken van de lange wachtrijen

Schiphol doet regelmatig aanvragen voor meer grensbewakers, maar de marechaussee heeft de capaciteit niet om daar gehoor aan te geven. In een verklaring laat de marechaussee weten dat de druk op de organisatie onverminderd groot is en dat de grens van de flexibiliteit bereikt is. 'Wij worden voor meerdere veiligheidstaken in Nederland ingezet en de laatste jaren wordt er veel van ons gevraagd op het gebied van migratie en terrorismebestrijding', zegt een woordvoerder. Samen met de overheid wordt er gezocht naar een 'structurele oplossing' voor het personeelstekort. 

Schiphol wil op zijn beurt geen concessies doen op veiligheidsgebied. Het aantal controles kan dus niet omlaag. Dat betekent dat mensen langer in de rij moeten staan. 

Een andere hoofdoorzaak van de toegenomen wachttijden op Schiphol is de toename van het vliegverkeer. Het aantal vluchten vanaf Schiphol neemt toe, net als het aantal reizigers. Schiphol heeft in 2016 een recordaantal van 63,6 miljoen passagiers verwelkomd. Dat is een groei van meer dan 9 procent ten opzichte van 2015.

Volgens een KLM-woordvoerder zijn er te weinig gates

Huismaatschappij KLM verwijt Schiphol dat de luchthaven meer vliegverkeer toelaat, terwijl de reizigersterminals daar qua capaciteit niet op berekend zijn. Volgens een KLM-woordvoerder zijn er te weinig gates.

Nieuwe terminal

Schiphol verwacht de vakantiedrukte dit jaar op te kunnen vangen door in april een nieuwe, tijdelijke terminal te openen. Van de verwachte tien miljoen reizigers per jaar met een Schengen-bestemming zullen er naar schatting twee miljoen in de tijdelijke vertrekhal worden ontvangen. Schiphol heeft uitbreidingsplannen, maar pas in 2023 wordt de permanente nieuwe vertrekhal in gebruik genomen. Verder werkt Schiphol aan digitalisering. De luchthaven hoopt met biometrische hulpmiddelen als gezichtsherkenning op gegeven moment het grensbewakerstekort te kunnen ondervangen.

Volgens Schiphol hoeven reizigers de komende vakantieperiodes niet eerder op het vliegveld aanwezig te zijn dan normaal. De richtlijnen voor passagiers blijven hetzelfde: twee uur voor de vlucht aanwezig zijn bij Europese vluchten en drie uur bij intercontinentale vluchten.