L'Oréal verkoopt The Body Shop voor één miljard door aan Braziliaans concern
© Aurélie Geurts

L'Oréal verkoopt The Body Shop voor één miljard door aan Braziliaans concern

Sinds oprichter Anita Roddick in 2006 besloot haar Body Shop te verkopen aan het Franse cosmeticaconcern L'Oréal is het niet meer geweest wat het ooit was. Nu, elf jaar later, neemt L'Oréal er weer afscheid van. Het verkoopt de keten voor één miljard door aan het Braziliaanse concern Natura - bekend van het merk Aseop.

Roddick richtte The Body Shop in 1976 op in de Britse badplaats Brighton, na een wereldreis. Ze hanteerde voor haar eigen keten hoogstaande principes op het gebied van mensenrechten en milieu. Daarmee onderscheidde zij zich van andere verkopers van schoonheidsproducten. The Body Shop was een van de eerste die cosmeticaproducten met natuurlijke ingrediënten verkocht. Die werden bovendien niet getest op dieren. Het bedrijf werd wereldwijd een succes.

De verkoop aan L'Oréal werd door velen gezien als een vorm van verraad. Roddick was weinig tijd gegund om dit tegen te spreken. Zij overleed al in 2007. Veel van de winkels van The Body Shop lijken nu gedateerd. Vorig jaar daalde de omzet met 5 procent tot 921 miljoen euro en het bedrijfsresultaat met bijna 40 procent tot 34 miljoen. The Body Shop heeft nog drieduizend winkels in 66 landen, waarvan veertig in Nederland. De laatste zullen nu worden samengevoegd met de tweehonderd van Natura. Dat bedrijf is in 1969 in São Paulo opgericht door Antônio Luiz Seabra en hanteert dezelfde uitgangspunten als The Body Shop. Alleen worden de producten niet zozeer in winkels verkocht maar via consulenten. In Brazilië zijn meer dan een miljoen mensen actief die namens Natura producten aan familie, kennissen en klanten verkopen. 'We zijn samen opgeklommen en nu kruisen onze wegen', zegt een woordvoerder van het Braziliaanse bedrijf.