Kliklijn personeel Albert Heijn

Na het omvangrijke boekhoudschandaal mag Ahold zich inmiddels een van de 'schoonste' bedrijven ter wereld noemen. Talloze advocaten hebben voor mijoenen euro's de bezem door alle afdelingen van het supermarktbedrijf gehaald....

Na een klachtenlijn voor het personeel in Amerika heeft Ahold nu de 'Signaallijn voor misstanden' in Nederland geopend. Deze kliklijn is gratis, dag en nacht en ook buiten werkdagen bereikbaar voor Aholdmedewerkers die, desgewenst anoniem, misstanden op de werkvloer willen melden.

Het idee van de Signaallijn komt van Peter Wakkie, bestuurslid en grootste puinruimer die het bedrijf rijk is. Ernstige klachten worden binnen 24 uur behandeld, belooft hij. De klachtenlijn lijkt geen overbodige luxe, want uit een tevredenheidsonderzoek onder het personeel blijkt dat werken bij Ahold lang niet altijd 'een sprookje' is. Vooral de recente reorganisaties in twee distributiecentra en op het hoofdkantoor in Zaandam leidden tot een daling van de tevredenheid en tot het hoogste aantal reacties die ooit op een enquête kwamen.

Dat blijkt uit de enquête waarin de onderneming sinds 2001 elk jaar de mening van het personeel peilt over werkgerelateerde onderwerpen. De resultaten werden maandag gepresenteerd in het personeelsblad Ahá.

Deze keer namen 21.660 mensen de moeite om de vragenlijst in te vullen en op te sturen – een recordaantal reacties. Exclusief het personeel van de franchisebedrijven, telt Albert Heijn 55 duizend werknemers.

De tevredenheid onder AH-medewerkers daalt. De afname is het grootst in de distributiecentra en op het hoofdkantoor. Bijna driekwart van de distributiemedewerkers had in 2003 'voldoende plezier' in hun werk, tegen 64,4 procent dit jaar. Onder de kantoormedewerkers daalde dat percentage van 80 procent naar ruim 71 procent. In de winkels daalde de tevredenheid met 2,2 procent tot 76,6 procent.