KitKat heeft niet het exclusieve recht op reep met vier vingers
©

KitKat heeft niet het exclusieve recht op reep met vier vingers

Time Magazine noemde KitKat ooit de meest invloedrijke reep ter wereld. Met de rode verpakking, de reclameslogan 'Have a break, have a KitKat' en vier chocoladevingers als handelsmerk wordt het al sinds 1935 geproduceerd. Maar de huidige eigenaar Nestlé ziet met leedwezen hoe concurrent Cadbury, eigenaar van producent Mondelez, aan de exclusieve rechten knabbelt.

Al tien jaar lang vechten de beide chocoladeproducenten over de vraag of alleen KitKat repen in de vorm van vier vingers mag verkopen. Nestlé vindt de vorm zo uniek dat zij die alleen zou mogen produceren en verkopen. Maar keer op keer verwerpen de rechters dit standpunt, ook omdat in Noorwegen al sinds 1937 een soortgelijke reep Kvikk Lunsj ('Snelle Lunch') bestaat. Gisteren werd Nestlé ook door het Britse Hof van Beroep in het ongelijk gesteld. Maar Nestlé weigert de handdoek in de ring te gooien. Het zegt teleurgesteld te zijn door de uitspraak maar vindt dat het geen vrijbrief is om in Groot-Brittannië of elders het viervingerige product te kopiëren. Het gaat in beroep.

In Noorwegen bestaat al sinds 1937 een soortgelijke reep

Ook in de EU lopen de procedures nog. Daar houdt Nestlé zich vast aan een uitspraak van het Hof van Justitie over het onderscheidend vermogen van het merk KitKat in ten minste tien EU-landen, waaronder Nederland. Maar voor vier andere landen (België, Griekenland, Ierland en Portugal) geldt dit niet, zo oordeelde het Hof in december. Nestlé heeft ook tegen deze uitspraak weer beroep aangetekend.