Hudson's Bay heeft interesse in de Nederlandse markt.
Hudson's Bay heeft interesse in de Nederlandse markt. © EPA

Keten Hudson's Bay plant 60 winkels in Nederland

Het Canadese Hudson's Bay wil op termijn zestig winkels in Nederland openen en daarmee een van de grootste warenhuisketens van het land worden. Het betreft zowel filialen van het Belgische Galeria Inno als enkele 'Saks Fifth Avenue Off 5th'-filialen, naar de succesvolle Amerikaanse evenknie. De eerste winkels openen begin 2017 hun deuren, ongeacht een eventuele doorstart van V&D.

Hudson's Bay speelt al langer met het idee de Nederlandse markt te veroveren

Dit zeggen bronnen die zeer nauw betrokken zijn bij het onderhandelingsproces. In de zestig filialen zullen zeven- tot negenduizend mensen werken. Ook staat Hudson's Bay nadrukkelijk open voor een samenwerking met restaurantketen La Place.

Bestuursvoorzitter Richard Baker van Hudson's Bay bevestigt tegenover de Volkskrant dat hij zeer geïnteresseerd is in de Nederlandse markt. 'Als onderdeel van onze groeistrategie onderzoeken wij al een tijd de mogelijkheid een select aantal Europese landen te betreden. Daar hoort Nederland zeker bij.'

Hudson's Bay speelt al langer met het idee de Nederlandse markt te veroveren; het wachten was op het juiste moment. En in januari ging de Nederlandse warenhuisgrootmacht V&D definitief ter ziele. De Canadese delegaties die vervolgens naar Nederland vlogen, voeren sindsdien intensieve gesprekken met een rits vastgoedeigenaren, maar ook al met architecten en aannemers. Het bedrijf heeft zelfs al deals gesloten, al blijft het onduidelijk om welke panden en steden dat gaat.

Afgeprijsde merkkleding

Het ligt in de bedoeling twee afzonderlijke warenhuismerken in Nederland te introduceren

Het ligt in de bedoeling twee afzonderlijke warenhuismerken in Nederland te introduceren: Saks Fifth Avenue Off 5th en Galeria Inno. De eerste is een spin-off van het statige Saks Fifth Avenue en oogst in de Verenigde Staten veel succes als outlet-warenhuis: een plaats waar klanten kunnen grasduinen tussen rekken vol sterk afgeprijsde merkkleding.

Galeria Inno is een Belgische keten die net onder het luxesegment opereert - geen Gucci en Louis Vuitton dus, zoals bij de Bijenkorf, maar Tommy Hilfiger, Levi's en Calvin Klein. Nu heeft die positie in het midden ketens als Peek & Cloppenburg en V&D de laatste jaren niet bepaald gelukkig gemaakt, maar gezien de indrukwekkende omvang van Hudson's Bay (450 filialen wereldwijd) verwachten retailkenners dat de Canadezen flink kunnen profiteren van hun inkoopkracht.

Bovendien staat Hudson's sinds de overname van 137 winkels van het Duitse winkelmerk Kaufhof en 16 Belgische Inno-filialen erg sterk in Noordwest-Europa. Dat maakt de stap naar Nederland een kleine en dus minder riskante. Ook kunnen beide concepten elkaar versterken - het is goed mogelijk dat ze straks naast elkaar zitten in dezelfde winkelstraat.

Kahn betekent vertraging

De Canadezen zetten begin 2017 hoe dan ook voet aan Nederlandse wal

Hoe lang het nog duurt voordat er inderdaad zestig nieuwe warenhuizen in Nederland staan, hangt voor een groot deel af van het wel en wee van V&D. Mochten de curatoren komende week in zee gaan met Coolcat-baas Roland Kahn - waardoor er zo'n veertig filialen doorstarten - dan betekent dat een vertraging voor Hudson's Bay. Zij zullen dan op zoek moeten naar andere panden.

Maar, zo zeggen de ingewijden, dat zou slechts een drempel betekenen en niet een gesloten deur. Niet voor niets lopen er ook meerdere gesprekken met vastgoedeigenaren die nooit aan V&D hebben verhuurd.

De Canadezen zetten begin 2017 hoe dan ook voet aan Nederlandse wal. Misschien naast, maar waarschijnlijk in de plaats van V&D.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.